Næringslivets hovedorganisasjon (NHO)

NHO er den største interesseorganisasjonen for private bedrifter i Norge.

Fagforbundet har fem selvstendige avtaler innenfor LO/NHO-området. Det er tariffavtale for frisører, ambulanseavtalen, overenskomst for pleie og omsorg, overenskomst for dyrepleiere og klinikkassistenter og en avtale som omfatter blant annet kinoer, Norges Blindeforbund, asylmottak og barnevern.

Fagforbundet har samarbeidsavtale med EL&IT forbundet om avtale for ansatte i energiverk, og med Norsk Transportarbeiderforbund om avtale for transportansatte.

Mellomoppgjøret 2019

I mellomoppgjøret 2019 ble det forhandlet fram et tillegg på kr 2,50 pr time, dvs 4 875 kroner i året.

I tillegg ble det forhandlet fram et lavlønnstillegg på 2 kroner pr time, tilsammen 8775 kroner i året, for alle på avtaler der gjennomsnittslønna ligger under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Fagforbundets medlemmer på overenskomsten for dyrepleiere og klinikkassistenter blir omfattet av dette lavlønnstillegget.

Rammen for oppgjøret er anslått til 3,2 prosent. For Fagforbundet omfatter resultatet om lag 4 000 medlemmer.

NHO 001

Hovedavtalen er arbeidslivets "spilleregler". Den bestemmer det grunnleggende i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for eksempel hvordan tariffavtalene skal forhandles og hvordan de ansattes representasjon gjennom tillitsvalgte skal være.

Gyldig:
01.01.2018 - 31.12.2021

Avtalens innhold:
Hovedavtale LO-NHO

Protokoller:
Protokoll LO-NHO hovedavtale 2018

Enighet i lønnsoppgjøret i privat sektor

Hele 14 timer på overtid, kom LO og NHO til enighet i mellomoppgjøret 2019. – Det var nødvendig og riktig å bruke den tida. Meklingen gav en innretning som tjener våre medlemmer vel, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

01.04.2019

Se flere artikler