Fagforbundets fotballprosjekt

Vi trenger fagforeninger på banen!

Fagforbundet og Toppfotball Kvinner samarbeider i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet. Vi legger til rette for at fagforeninger og forbundsregioner kan samarbeide med fotballklubber i deres nærmiljø. Har din fagforening lyst til å være med å støtte jentefotballen?

Vi leter etter fagforeninger som vil være støttespillere til sine lokale fotballklubber for jenter. Fagforbundet nasjonalt vil bistå underveis i arbeidet med å lage lokale samarbeidsavtaler, vi vil legge til rette for at de som deltar kan utveksle erfaringer og lærdommer med hverandre. Innholdet i prosjektet vil være ulikt og bestemmes av de som deltar.

Over 120.000 jenter og kvinner driver med organisert fotball i Norge.
Foto: Kjell-Erik Kallset.

Fotball er den største jente- og kvinneidretten i Norge og i verden. Her til lands driver over 120.000 jenter og kvinner med organisert fotball. Jenter og kvinner opplever forskjellsbehandling også på fotballbanen, og i vårt samarbeid har vi forpliktet oss til å arbeide for å redusere disse.

Likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet

8 av 10 spillere i toppserien tjener under 100.000 kroner, Norges beste kvinnelige fotballag holder til i en brakke uten vann og do og det tas ikke hensyn til det problematiske med gjennomsiktige shorts for jenter. Ute i klubbene opplever jentene en skeivfordeling av trenerressurser, treningstider, baner og garderober.

For å kunne gi jenter og kvinner lik rett til å utvikle seg og satse på idretten sin trenger vi lokale støttespillere. Vi håper flere fagforeninger vil bli med og utvikle Fagforbundets fotballprosjekt.

Vil din fagforening være med? Ta kontakt!

Jenter skal ha samme muligheter som gutta på fotballbanen og i arbeidslivet.
Jenter skal ha samme muligheter som gutta på fotballbanen og i arbeidslivet. (Foto: Kjell-Erik Kallset)

marianne.solem@fagforbundet.no

renate.tarnes@fagforbundet.no

Her er noen lavterskel aktiviteter dere kan dra i gang:

Følg kampene i Toppserien her (klikk på bildet):

Ny logo 2024

Aktuelt om fotballprosjektet