Fagforbundets fotballprosjekt

Vi trenger fagforeninger på banen!

Fagforbundet og Toppfotball Kvinner samarbeider i kampen for likestilling på fotballbanen, i arbeidslivet og i samfunnet. Vi legger til rette for at fagforeninger og forbundsregioner kan samarbeide med fotballklubber i deres nærmiljø. Har din fagforening lyst til å være med å støtte jentefotballen?

jentetrenerfotballill.jpg
Foto: MostPhotos

Vi leter etter fagforeninger som vil være støttespillere til sine lokale fotballklubber for jenter. Fagforbundet nasjonalt vil bistå underveis i arbeidet med å lage lokale samarbeidsavtaler, vi vil legge til rette for at de som deltar kan utveksle erfaringer og lærdommer med hverandre. Innholdet i prosjektet vil være ulikt og bestemmes av de som deltar.

Fotball er den største jente- og kvinneidretten i Norge og i verden. Her til lands driver over 120.000 jenter og kvinner med organisert fotball. Jenter og kvinner opplever forskjellsbehandling også på fotballbanen, og i vårt samarbeid har vi forpliktet oss til å arbeide for å redusere disse.

8 av 10 spillere i toppserien tjener under 100.000 kroner, Norges beste kvinnelige fotballag holder til i en brakke uten vann og do og det tas ikke hensyn til det problematiske med gjennomsiktige shorts for jenter. Ute i klubbene opplever jentene en skeivfordeling av trenerressurser, treningstider, baner og garderober.

For å kunne gi jenter og kvinner lik rett til å utvikle seg og satse på idretten sin trenger vi lokale støttespillere. Vi håper flere fagforeninger vil bli med og utvikle Fagforbundets fotballprosjekt.

Vil din fagforening være med? Ta kontakt!

renate.tarnes@fagforbundet.no

kristoffer.tandberg@fagforbundet.no

Her er noen lavterskel aktiviteter dere kan dra i gang:

• Fagforeningen støtter lokale jentelag med innkjøp av relevant utstyr du kan finne i Fagforbundets nettbutikk.
  • Mobilisere medlemmer til å støtte det lokale laget på kamp. Still opp i røde Fagforbund t-skjorter og hei de fram til seier!
  • Inviter medlemmene til fagforeningstur på Toppseriekamp. Kamp og billetter finner du på Toppseriens sider.
  • Økonomisk støtte til deltakelse på sommerens turneringer, både lokale, regionale eller større turneringer slik som Norway Cup.
  •  Vennskapskamp! Inviter lokalavisa til vennskapskamp mellom Fagforbundets og et lokalt jentelag. Kampen arrangeres for å belyse de utfordringene kvinner/jenter opplever i fotballen og ute i arbeidslivet.

Se forslag til samarbeidsavtale som dere kan inngå med et lokalt jentelag.

Aktuelt om fotballprosjektet

700 medlemmer på kamp og publikumsrekord!

Rosenborg kvinner klarte å sette ny publikumsrekord for Norsk Klubbfotball da de solgte 11 636 billetter mot storoppgjøret mot Brann Kvinner. Fagforbundet Trondheim bidro med over 700 solgte billetter, og var en viktig bidragsyter til at det ble satt ny rekord.

Se alle nyhetssaker