Til hovedinnhold

Vi må sikre en forsvarlig våpenindustri i Norge

Kommentar OSS nr. 7 - 2024

Kommentar OSS nr. 7 - 2024 (Foto: Illustrasjon: Bård Skarra)

Det er ingen motsetning mellom å være våpenprodusent og å være forsvarlig våpenprodusent.

16.09.2024 av Mads Harlem, advokat og folkerettsrådgiver i Redd Barna
Sist oppdatert: 16.09.2024

Etter 7. oktober har Norges indirekte våpensalg og Oljefondets investeringer i forsvarsindustrien som selger våpen til Israel fått mye oppmerksomhet. Denne debatten kan gi inntrykk av en motsetning mellom våpenindustri og folkeretten.

Takket være blant annet Fagforbundets og Norsk Folkehjelp sitt engasjement, ser vi nå tegn til at dette narrativet endres.

Salg av våpen, samt Oljefondets investeringer i våpenindustrien, reguleres av blant annet eksportkontrolloven, åpenhetsloven og retningslinjer for utelukkelse fra Oljefondet. Eksportkontrollregelverket pålegger myndighetene å vurdere om våpeneksport kan føre til krigsforbrytelser.

Loven pålegger imidlertid ikke at mottagerne skal ha godkjenning fra norske myndigheter ved videresalg (sluttbrukererklæringer med reeksportklausuler). Åpenhetsloven krever aktsomhetsvurderinger hos selskapene av mulig bruk av deres våpen hos mottakerne, men dekker sannsynligvis ikke vurdering av faren for videresalg fra disse mottagerne til land som bruker disse til å begå krigsforbrytelser.

Når det gjelder Oljefondets investeringer, er terskelen for utelukkelse høy siden det kreves at våpnene som selges brukes til å begå alvorlige og systematiske brudd på folkeretten. Utelukkelsen gjelder også kun selskaper som leverer våpen direkte til stater i krig. På samme måte som eksportkontrollregelverket og åpenhetsloven er videresalg derfor ikke omfattet av reglene om utelukkelse fra Oljefondet.

Fagforbundet og Norske Folkehjelp har i flere rapporter påpekt de humanitære konsekvensene av våpeneksport og investeringer i selskaper som selger våpen til Israel. Dette kan ha bidratt til at UD nå tydeligere uttrykker at Norge vil jobbe for sluttbrukererklæringer med reeksportklausuler som norm i NATO. Etikkrådet har antydet at flere selskaper med interesser i palestinske okkuperte områder kan bli trukket ut av Oljefondet.

Fagforbundet, LO og Norsk Folkehjelp sin rapport om næringslivet og folkeretten har også bidratt til å påvirke regjeringens eierskapsmelding, hvor det stilles krav om at statlige selskaper vurderer risikoen for at deres utstyr brukes i krigsforbrytelser også ved videresalg. Det er å håpe at denne presiseringen i eierskapsmeldingen også vil medføre endringer i eksportkontrollregelverket, åpenhetsloven og retningslinjene for Oljefondet på sikt.

Rapporten om næringslivet og folkeretten har også medført at utvalget som har foreslått endringer i lov om offentlige anskaffelser, har understreket at anskaffelsesregelverket gir rett til å avvise leverandører som er knyttet til brudd på folkeretten i konfliktområder.

Det gjenstår fortsatt arbeid for å sikre forsvarlig våpeneksport fra Norge, men det ingen tvil om at Fagforbundets solidaritetsinnsats har bidratt til å belyse de humanitære konsekvensene og manglene i norsk lovverk.

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?