Arbeid, lønn og røde dager

Desember er høytid for så mangt, også for spørsmål om arbeidstid og betaling på helligdager. Mange lurer på hvilke regler som egentlig gjelder og hvem som bestemmer hva.

Digitale verktøy for tillitsvalgte

Fagforbundet har satt i gang et omfattende arbeid for å tilby tillitsvalgte bedre digitale verktøy. – Vi ser at mange tillitsvalgte har behov for å lettere få tak i informasjon, kunne dele dokumenter og ressurser, og kunne utveksle erfaringer og ideer, sier digitalsjef Tommy Due-Løvaas.

Personvern = forvaltning av tillit

Med økt digitalisering får vi flere dokumenter og opplysninger i ulike tjenester. Økt kompleksitet i lagring og håndtering øker sannsynligheten for at noe går galt, og omfanget kan bli mye større. Det er vanskeligere å miste et arkivskap enn en minnepinne. Eller et passord.

Tips til tillitsvalgte om budsjettarbeidet i kommunene

Det viktigste verktøyet plasstillitsvalgte har i budsjettarbeidet er budsjettdrøftinger med den enkelte leder/budsjettansvarlig. Mens hovedtillitsvalgte vil drøfte budsjett med kommunedirektør.

Nye koster, nye tider og nye utfordringer

Fagforbundet har bak seg to tøffe tariffår, en lang valgkamp og ikke minst unntakstilstand med covid19. Det er på sin plass å takke alle for en formidabel innsats og feire mange seire.

Forberedelse til Tariffoppgjøret 2022

Tariffarbeid er en helårsgeskjeft i Fagforbundet. I skrivende stund har vi to meklinger fra oppgjøret i 2020 foran oss, det pågår lokale forhandlinger for mellomoppgjøret 2021 og vi er godt i gang med forberedelsene til et nytt hovedoppgjør i 2022.

Deltidskrisa – en av våre viktigste valgkampsaker

Denne uka lanserte Fagforbundet en bred kampanje mot deltidskrisa. Jobben for hele faste stillinger er jobb nummer én, og derfor en av hovedsakene våre i valgkampen.

Fagforbundsuka – La flere bli en del av fellesskapet

I mai 2020 laga vi en tekst til Oss tillitsvalgte med overskrifta «Medlemmene ekstra viktige i en unntakstilstand».

Brudd i statsoppgjøret

LO Stat brøt 29. april forhandlingene med staten i årets mellomoppgjør. Riksmekleren får nå oppgaven med å hindre streik i statlig sektor.

4.388 kroner i sentrale tillegg i Spekter-oppgjøret

Årets sentrale forhandlinger i Spekter gikk i havn i god tid før mørket senket seg. For Fagforbundets medlemmer i Vy Buss tillegget allerede avtalt gjennom meklingen på Bussbransjeavtalen. Lønnstillegg for helseforetak og sykehus blir forhandlet for seg - disse forhandlingene (Spekter Helse A2) starter 10. mai.

Fagforbundet Ung med student-podcast

– Vi måtte finne på noe for studentmedlemmene våre, forteller Victoria De Oliveira, nestleder av Fagforbundet Ung. Resultatet ble en podcastserie på fem episoder.

Stor suksess med digitale frokostmøter

Flere hundre samler seg for politisk påfyll på morgenkvisten når Fagforbundet inviterer til frokostmøter.

Tariffavtaler er todelte

En tariffavtale er i arbeidstvistloven definert som en avtale om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold, inngått mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening. Tariffavtalen består av en hovedavtale og en overenskomst.

Nå kan du legge medlemskortet på hylla

Som tillitsvalgt kan du bli med og spre ordet: Den nye medlemsappen er tilgjengelig! Nå kan alle medlemmene få hele medlemskapet sitt rett i lomma.

Fra hovedoppgjør 2020 til mellomoppgjør 2021

Tariffarbeid og lønnsoppgjør er blitt en helårsjobb for tillitsvalgte og ansatte i Fagforbundet. I skrivende stund er Fagforbundet i streik i hovedoppgjøret 2020 samtidig som vi forbereder mellomoppgjøret 2021.

Tariff og avtaleområder – sentrale og lokale tillegg

I 2020 er det hovedtariffoppgjør, riktignok et spesielt oppgjør på grunn av Covid19 og konsekvensene av pandemien. Det har vært en travel høst, og hovedoppgjøret vil sikkert dra seg over i 2021.

Tillitsvalgte møter krav om oppsigelser

Ålesund kommune vedtok i midten av november å kutte 350 millioner kroner i budsjettet og 190 årsverk er foreslått fjernet.

Er du ny som tillitsvalgt?

Som tillitsvalgt er du viktig både for kollegene dine og for arbeidsplassen. Du er bindeleddet mellom dine kolleger og arbeidsgiver. Her er det du trenger å vite for å komme i gang.

Er du klar for lokale forhandlinger?

Er du dronning over overheng og glidning? Har du svart belte i uenighetsprotokoll? Hvis ikke – fortvil ikke! Fagforbundet har utarbeidet støttemateriell du kan bruke i forhandlinger i tariffområdene NHO, Spekter og Virke.

Nettjungel-guide for tillitsvalgte

Som tillitsvalgt må du bistå i konflikter, være med på inter­vjuer og svare på alle mulige spørsmål fra medlemmene. Våre nettressurser er ment å bidra til å gjøre jobben litt lettere. Men mange lurer på hvor de finner hva på nettsidene, hva som ­ligger åpent og hva som ligger bak innlogging. Her er en liten guide.