Velkommen til Sirkulær praksis 2024

Bli med på konferansen Sirkulær praksis i Asker kulturhus 14. til 15. mai. Her møter du andre som jobber med å redusere avfallsmengdene og som samarbeider om en sirkulær økonomi.

renovasjon - illustrasjon - avfallshåndteringSamtykke er gitt. Er du i tvil om bildebruken, ta kontakt med info@fagforbundet.no.

Ny rapport om renovasjon i kommunal regi

Samfunnsøkonomisk analyse AS har på oppdrag for Fagforbundet kartlagt og analysert utviklingen i renovasjonstjenester i utvalgte kommuner og undersøkt forskjellene mellom egenregi og anbudsløsning.

Renovasjonsbil løfter container

Gratis kompetanseheving for renovasjon og gjenvinning

Nå er det mulig å få gratis kompetanseheving for ansatte på alle nivåer i avfallsbransjen. Gjennom bransjeprogrammet for avfall og gjenvinning er det utviklet nye utdanningstilbud som kan tas i kombinasjon med jobb.

Ny runde med gratis teorikurs i gjenvinningsfaget

Er du teknisk interessert og miljøbevisst? Har du lang erfaring fra renovasjon, deponier eller gjenvinningsbedrifter? Da kan fagbrev som gjenvinningsoperatør være noe for deg!

Svart økonomikonferansen 2022: De neste tusen dagene - storrengjøringa i arbeidslivet

Her kan du se svart økonomikonferansen 2022 digtialt!

18. mars 2022 inviterer Fagforbundet og NTL til den årlige Svart økonomikonferansen. Se den her digitalt.

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios.

Norsk Standard for kontraktsbestemmelser for innsamling av avfall på høring

Kontraktsstandarden NS 9430 har blitt revidert og er nå ute på høring fram til 31. desember. Alle kan avgi høringssvar.

Argumentasjon for egenregi

Yrkesseksjon samferdsel og teknisk har laget en samling av faglig argumentasjon for å drive tjenester med egne ansatte.

Bli faggruppemedlem!

Fagforbundet skal oppnevne nye medlemmer i mange av faggruppene våre i høst. Hvis du er interessert i muligheten til å samarbeide med Fagforbundet om saker du mener vi bør jobbe med for nettopp din yrkesgruppe, bør du lese videre.

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios.

Gratis kurs i teori til fagprøven i gjenvinningsfaget

Konserntillitsvalgt Helse i nord Kari Sandnes

Klagene har falt med 95 prosent etter Veireno: – Ligg unna søpla vår, Høyre

Etter to år er søpla i Oslo nesten friskmeldt. Fagforbundets tillitsvalgte i renovasjonen reagerer kraftig på Høyres forslag om å sette søppelhentinga på anbud igjen, skriver Dagsavisen.

Nå kjører Kragerø kommune søpla selv – og innbyggerne får 14 prosent lavere renovasjonsgebyr

– Skremselspropagandaen har på ingen måte slått til. Det fastslår ordfører Jon Blikra i Kragerø. I år får innbyggerne 14 prosent lavere renovasjonsgebyr.

Kommunene overtar avfallshåndtering og renovasjon etter konkurs

Brorparten av kommunene som ble rammet av konkursen i avfallselskapet RenoNorden har selv overtatt driften. Fagforbundets leder Mette Nord kaller det en seier i dagbladet.no.