Til hovedinnhold

Nyheter

barnehagedagen

Slik finner du x-faktoren i barnehagen

I Tronvik gårdsbarnehage må dyra ha stell, mat og vann hver dag. – Alle barnehager har en x-faktor. Det gjelder å sette seg ned og spørre seg selv; hva er det vi har, og hvem kan vi samarbeide med i vårt nærområde, sier Øystein Brogård fra Tronvik gårdsbarnehage.

Barnehagedagen 2024 handler om nærmiljø og kulturarv.

Meld deg på Barnehagedagens gratis kveldsseminar

Velkommen til seminar i anledning Barnehagedagen, med tema nærmiljø og kulturarv. Hvordan finne x-faktoren i nærmiljøet, barns navigering mellom det lokale og det globale, er blant foredragene du får servert 11. mars klokka 18.00-20.00, digitalt eller fysisk.

Jentepåsledevinter

Barnehagedagen 2024: Stedet mitt

I 2024 arrangeres Barnehagedagen tirsdag 12. mars. Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.

liten og stor

Her kan du Barnehagedagens kveldseminar i reprise

Her kan du se opptak av kveldsseminaret ""Liten og stor – om betydningen av flere ansatte i barnehagen"" som ble arrangert av Fagforbundet, FUB og Utdanningsforbundet.

Se kveldsseminaret fra 13. mars

Som oppvarming til Barnehagedagen 14. mars inviterer Fagforbundet, FUB og Utdanningsforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til kveldsseminar dagen før (13. mars). Nå kan du se seminaret i opptak.

I år skal det handle om både liten og stor i barnehagen.

Barnehagedagen 2023: Liten og stor

14. mars arrangeres Barnehagedagen 2023. Årets markering setter søkelyset på betydningen av flere ansatte i barnehagen.

Her kan du se Barnehagedagens nettseminar om vennskap

Er du en av dem som gikk glipp av nettseminaret om Barnehagedagen og vennskap i går? Fortvil ikke, her finner du seminaret i opptak.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og Manifestpartene satte et hjerteformet punktum får årets kampanjeuke mot mobbing.

Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl …

Samspill mellom ansatte og barn bidrar til barns fellesskap, vennskap og lek. Men en for individbasert tilnærming til enkeltbarn gir mindre felles oppmerksomhet, skriver førstelektor Ellen Os ved Institutt for barnehagelærerutdanning i sin fagartikkel til Barnehagedagen 2022.

Tegningen viser små venner som står ved siden av hverandre og holder hender.

Voksne skaper vennskap – både i og utenfor barnehagen

Det er vi voksne som har ansvar for at alle barn kjenner seg inkludert i et fellesskap og har venner, skriver Dina von Heimburg, Susanne Vollan Langås og Kari Olafsen Aunet i sin fagartikkel til Barnehagedagen 2022.

– Jeg ser med gru på barnehager som velger å skille lekevenner

– Vi verken kan eller skal love eller forvente at alle skal være venner, men vi skal lære barna viktigheten av å ta vare på hverandre, forholde seg til hverandre på en god måte og med respekt, skriver førskolelærer og barnebokforfatter Sondre Bjaberg i sin fagartikkel til Barnehagedagen 2022.

Nettseminar om årets barnehagedag

Hvordan arbeider barnehagene for at barna skal føle seg inkludert og for at vennskap kan utvikles? Som oppvarming til Barnehagedagen inviterer vi barnehageansatte, foreldre og andre interessert til et nettseminar 14. mars. Her vil du blant annet få møte både forskere og en barnehagelærer som kan gi inspirasjon i videre arbeid med gode relasjoner og utvikling av vennskap mellom barn. Selve barnehagedagen arrangeres 15. mars.

Det meste dreier seg om vennskap. Illustrasjonsbilde fra en tidligere Barnehagedag.

Barnehagedagen 2022: «Vennskap – Du og jeg » 

15. mars markeres Barnehagedagen 2022 over hele landet for å synliggjøre hva barna erfarer, lærer og opplever i barnehagen. Tema for dagen er vennskap og slagordet er «Du og jeg».  Å skape vennskap og lære barn å beholde venner er viktig for barnet her og nå,  og for framtiden. 

Se nettseminaret fra Barnehagedagen

9. mars ble Barnehagedagen markert over hele landet - fra Svalbard i nord til Lindesnes i sør! Temaet var natur og miljø. Nå kan du se nettseminaret som ble laget til dagen: Små steg for kloden - om barnehagens arbeid med klima og miljø.

Ligger det løsninger i det ufargede barneblikket?

Er det slik at vi, gjennom å tilrettelegge for bedre læringsmiljø og øke barns kompetanse, kan nå målet om en bærekraftig jordklode i fremtiden?, spør pedagogisk leder i Ilabekken barnehager, Ståle Skagen i sin fagartikkel til Barnehagedagen 2021.

Barn må kjenne på havet for å bli kjent med det.

Oppvarming til barnehagedagen med nettseminar

Som en oppvarming til Barnehagedagen inviterer vi alle barnehageansatte og andre interessert til et nettseminar 1.mars. Her vil du blant annet få møte både forskere og en barnehagelærer som kan gi inspirasjon i videre arbeid med klima og miljø.

Barnehagedagen 2020 handler om tilhørighet og om å være ulike, men sammen.

Barnehagedagen 2020: «Ulike sammen»

10. mars arrangeres Barnehagedagen 2020. Denne gangen vil vi synliggjøre hva tilhørighet betyr for kvaliteten i barnehagen.

Barnehagedagen: 160 skolestartere varmet opp med BlimE-dansen i Kongsvinger.

Kongsvinger samarbeider smart om Barnehagedagen

Når du deler fagforeningskontor med Utdanningsforbundet og den videregående skola med barne-og ungdomsarbeiderlinja er nærmeste nabo, er det et fantastisk utgangspunkt når den årlige Barnehagedagen skal markeres.

Gry-Beate Nordskog er i gang med å kutte opp fargerik frukt til regnbuesmoothie.. Olivier (f.v.), Isabella og Simurgh følger spent med.

Barnehagedagen 12. mars: - Vi må følge barnas spor

- Kan vi lage regnbuesmoothie? Spørsmålet fra Kornelia på avdeling Knotten i Maurtuva barnehage fikk personalet og de andre barna til å undre seg. For hva var regnbuesmoothie? De gikk i gang med å undersøke.

Små barns undring – en ressurs i hverdagen

For at små barns undring skal bringe dem videre i deres utvikling, trenger de å få utforske sin verden sammen med engasjerte voksne som deler sin kunnskap med dem og som støtter dem til stadig å få til og forstå mer, skriver May-Britt Drugli, professor i pedagogikk.

Vepsen gjenoppstår (illustrasjonstegning)

Den døde vepsens oppstandelse

"Birgitteeee!! Kom og see! Se hva jeg fant!". Fireåringen kommer løpende mot meg og gestikulerer iherdig. Jeg følger etter ham og blir nok en gang forbløffet over barns blikk for detaljer. Der, innimellom gress, blader og jord, har fireåringen fått øye på en veps som ligger helt stille.

Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?