Se kveldsseminaret fra 13. mars

(Foto: Fagforbundet)

Som oppvarming til Barnehagedagen 14. mars inviterer Fagforbundet, FUB og Utdanningsforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til kveldsseminar dagen før (13. mars). Nå kan du se seminaret i opptak.

22.02.2023
Sist oppdatert: 24.03.2023

Når? Mandag 13. mars kl. 18:00 - 20:00

Hvor? Følg seminaret digitalt eller møt opp på Lærernes hus, Osterhausgate 4A, Oslo

Her kan du se hele opptaket

Det handler om å være til stede og nok voksne

Samtalen og innledningene på kveldsseminaret vil ta for seg nærhet og tilgjengelighet. Om hvordan vi kan fange øyeblikkene ved å være helhetlig til stede. Om hvor viktig det er å være sammen om noe, for at vi voksne skal kunne ane hva barna liker og interesserer seg for. Og om at barns beste skal vurderes i alle saker og tiltak som berører dem. Har dagens ansvarlige myndigheter lagt barns beste til grunn i vurderingen av bemanningen i barnehager?

Rammeplanen for barnehager vektlegger betydningen av et tilstedeværende personale som ser hvert enkelt barn. Der står det blant annet: «I barnehagen skal alle barn oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.»

Barn trenger voksne som kan se dem, lytte til dem, leke med dem og trøste ved behov. Flere ansatte i barnehagen vil bidra til at hvert enkelt barn blir sett og fulgt opp på en god måte.

På kveldsseminaret vil vi få en hilsen fra kunnskapsminister Tonje Benna, og innledninger fra leder av FUB, Einar Olav Larsen, leder av yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal og nestleder i Utdanningsforbundet, Hege Valås

Forfatterne av fagartiklene til barnehagedagen vil holde hver sin innledning og delta i en felles samtale. Disse er: Professor Kari Carlsen, filmregissør, barnehagelærer og forfatter J.R. Navarro Fica og professor emerita Berit Bae.