Sommer, sand, sol og ferie - kan sjefen gripe inn?

Kan sjefen tilbakekalle meg fra ferie?

Ferien er rett rundt hjørnet - her er svar på noen vanlige spørsmål om feriavvikling.

Hvis Ikea vinner fram i denne saken frykter Handel og kontor en jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmer og sier sin mening. Illustrasjon.

Sparket hovedverneombud saksøker Ikea

15.mai startet rettssaken mellom et hovedverneombud som ble fratatt sitt verv og avskjediget fra sin stilling, og møbelgiganten Ikea i Oslo tingrett. Saken har fått stor oppmerksomhet, og store deler av LO er med på å vise sin støtte.

Anna Lund Bjørnsen har levd 4 måneder i Jordandalen sammen med palestinske bønder og gjetere.

Gode hjelpere i et hardt presset paradis

– Jordandalen er det rene ville vesten. Her lever de palestinske bøndene under konstant trakassering og press fra bosettere. Vi gjør det vi kan for å hjelpe og støtte dem og gjøre verden oppmerksom på det som foregår.

Anne Sandborg, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Renovasjon- og gjenvinningsetaten Oslo og Agnieszka Rybczynska, prosjektleder for samarbeidsprosjeket om anstendig arbeid og partssamarbeid mellom Solidarnosc og Fagforbundet.

Solidarność på avfallssafari og trikkekurs i Oslo

Tillitsvalgte og ledere som står side om side og forteller engasjert om innovasjon, gode løsninger og samarbeid er noe av det som gjorde størst inntrykk da fagforeningskamerater fra polske Solidarność besøkte Fagforbundet i slutten av mai.

I januar 2015 gikk Norge ut i generalstreik for å forsvare arbeidsmiljøloven da Solberg-regjeringa foreslo å gjøre det lettere å ansette midlertidig. Her fra Trondheim, Mette Nord hilser medlemmer og tillitsvalgte og takker for innsatsen.

Fagforbundet 20 år!

Selv om Fagforbundet følger med i tiden og fornyer seg ved behov, så er kjernen den samme: vi kjemper for gode lønns- og arbeidsvilkår for hele laget. Her er noen glimt fra arkivet!

Is it a bird? Is it a plane? Nei, det er logoen til Fagforbundet.

Hva betyr egentlig Fagforbundets logo?

17. juni er det 20 år siden Fagforbundet ble stiftet - og logoen så dagens lys. Er den bare en morsom krusedull - eller betyr den noe spesielt?

Mazhar Iqbal, plasstillitsvalgt ved Brandengen skole i Drammen.

Synlig og tilgjengelig

Til stede for medlemmene: Gjennom 17 år som tillitsvalgt ved Brandengen skole i Drammen har Mazhar Iqbal forstått viktigheten av tett og hyppig dialog med både medlemmer og ledelse.

Fra øverst til venstre: Liv Karin Jensen, Georg Loavi Pöyhönen, Eli Fjærli og May Britt Bendiksen nederst til høyre.

Hva husker du best fra din tid som tillitsvalgt?

Vi har stilt spørsmålet til nåværende og tidligere tillitsvalgte i forbindelse med Fagforbundets 20-årsjubileum.

KRITISK: Leder av Fagforbundet Ringsaker, Jørn Eriksen, vil ikke at kommunen skal kjøpe plasser på det nye, private demenssenteret.

– Skal ikke bruke fellesskapets penger på dårlige lønns- og arbeidsvilkår

På Ringsaker skaper et nytt privat demenssenter politisk konflikt mellom høyre- og venstresida.

NOTIS: Lover bedre yrkesskaderegler

NOTIS: Solid løft i trygdeoppgjøret

NOTIS: Særaldersgrenser

Illustrasjon.

Valget kan koste deg 100 000 kroner

Hvem som får flertall i kommunen, kan få direkte innflytelse på lønna di.

På et tidspunkt kan det være relevant å bruke media.

Dette gjør du ved konkurranseutsetting

Hvem gjør hva - og når, hvis tjenester i kommunen konkurranseutsettes? Her får du omstillingsenhetens guide for fem faser.

Nytt om navn

NOTIS: Sommerfestival Fagforbundet Ung