Sparket hovedverneombud saksøker Ikea

Hvis Ikea vinner fram i denne saken frykter Handel og kontor en jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmer og sier sin mening. Illustrasjon. (Foto: Mostphotos)

15.mai startet rettssaken mellom et hovedverneombud som ble fratatt sitt verv og avskjediget fra sin stilling, og møbelgiganten Ikea i Oslo tingrett. Saken har fått stor oppmerksomhet, og store deler av LO er med på å vise sin støtte.

06.06.2023 av Ingrid Myhr
Sist oppdatert: 22.06.2023

Bakgrunnen for at Ikea har fratatt verv og gitt avskjediget skal angivelig handle om negativ adferd. Det er den ansatte som har tatt ut søksmål mot Ikea. Han mener arbeidsgivers beslutninger er feilaktige og at de skal kjennes ugyldige.

LO-advokatene Katrine Hellum-Lilleengen og Katrine Rygh Monsen representerer den ansatte i saken. De opplyser til Fri Fagbevegelse at den ansatte har vært hovedverneombud i mange år og har mye kompetanse på arbeidsmiljø og HMS.

Ifølge Ikea skal den ansatte ha mottatt mange varsler grunnet sin adferd. LO-advokatene mener på sin side at mange av disse varslene kommer hovedsakelig fra HR og ledere i Ikea.
Den ansatte vil ha jobben sin tilbake og en økonomisk erstatning.

Ytringsfrihet?

Den ansatte er organisert i Handel og Kontor. HK mener saken handler om ytringsfrihet, da et hovedverneombud må kunne ytre seg kritisk om forhold på arbeidsplassen uten at dette møter konsekvenser.  AML § 6-2 viser til at verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.

Ifølge advokatene til den ansatte, skal en annen begrunnelse for avskjeden være høyt fravær på jobb. Fraværet skal skyldes utøvelsen av vervet.

Frykter jakt på tillitsvalgte

LO-advokat Katrine Hellum-Lilleengen fremstilte Ikeas beslutning om å strippe hovedverneombudet fra tillitsvervene som grovt, og helt uten lovhjemmel.
Å anerkjenne Ikeas handlinger som lovlige ville være ulogisk og i strid med hele poenget med rollen som verneombud, som er å være de ansattes vaktbikkje som påser at bedriften gir dem helsemessig forsvarlig arbeidsmiljø, sa hun ifølge Dagens Næringsliv.

– Hvis man skal kvitte seg med verneombudene dersom de blir for kritiske, så får man veldig dårlig HMS.

HK-leder Christopher Beckham frykter jakt på tillitsvalgte, og rett for konsekvensene dersom HK-medlemmet skulle tape rettssaken. Han opplyser også at forbundet har fått tilbakemeldinger på tillitsvalgte som er blitt mer forsiktige.

– Hvis Ikea vinner denne rettssaken blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmer og sier sin mening, sier han til Fri Fagbevegelse.

Ikea på sin side svarer opp at de ikke kjenner seg igjen i påstandene.

Dommen kommer snart

Rettssaken siste dag var 2.juni. Saken har fått stor mediaoppmerksomhet, og stor støtte innad i LO.  I disse dager skal omfattende skriftlig dokumentasjon gjennomgås før endelig dom kommer. Snart vil endelig dom komme, og det blir spennende å følge utfallet av denne saken. Mange spår at møbelgiganten vil gå på et tap, men ingenting er avgjort før endelig dom kommer.