Dette gjør du ved konkurranseutsetting

På et tidspunkt kan det være relevant å bruke media.

Hvem gjør hva - og når, hvis tjenester i kommunen konkurranseutsettes? Her får du omstillingsenhetens guide for fem faser.

19.05.2023 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 03.10.2023

Her er det en kommune som er eksempel, men det er også relevant for fylkeskommuner, helseforetak og andre offentlige virksomheter.
Private virksomheter er ikke bundet av regelverket for offentlige anskaffelser, men øvrig lov- og avtaleverk gjelder.

Visualisering av stegene i en konkurranseutsettingsprosess
Visualisering av stegene i en konkurranseutsettingsprosess (Foto: Omstillingsenheten i Fagforbundet)

Fase 1: «Vanlig» arbeid for fagforening og TV/HTV

• Du trenger kunnskap om regelverket for offentlige anskaffelser.
  • Det er ­viktig at du er årvåken på hva som skjer i egen kommune eller virksomhet, og fanger opp signaler eller innspill om konkurranseutsetting. Årshjulet er viktig for å vite hva som skal vedtas når.
  • Legg inn tid til å bygge nettverk, og ha dialog med beslutningstakere, både politisk og administrativt.
  • Det er viktig at du har kontakt med media jevnlig.

Fase 2: Kommunedirektør eller formannskap vedtar å utrede om tjenester skal legges ut i markedet

• Behovet du som TV/HTV har for kunnskap vil mest sannsynlig øke. Det er viktig at du kobler inn fylkeskontoret og kompetansesenteret tidlig.
  • Det er svært viktig at du bruker hovedavtalens bestemmelser for å sikre medvirkning i prosessen.
  • Bruk avtaleverket og forsterk innsatsen, be om hjelp hvis du trenger.
  • Øk innsatsen i det fagligpolitiske arbeidet lokalt.
  • Husk på å informere medlemmene.

Det går litt tid fram til formell behandling om en tjeneste skal konkurranseutsettes eller ikke. Dette er den viktigste fasen, og her må du sette alle ressurser inn!

• Det er viktig at du bruker yrkesfaglig, politisk og økonomisk argumentasjon i alle møter.
  • Bruk media hvis det er mulig og relevant.

Fase 3: Vedtak om å konkurranseutsette

Et forslag kan falle – da er situasjonen som i fase 1 – tilbake til vanlig arbeid.

Hvis konkurranseutsetting vedtas, så settes regler om offentlige anskaffelses i kraft, og det gir nye og flere rettigheter.  Behovet du har for kunnskap, støtte og aktiv medvirkning kan være økende.

Sørg for at fylkeskontor og kompetansesenter er koblet på.

• Bruk avtaleverket aktivt.
  • Fortsett å kjøre på med yrkesfaglig, politisk og økonomisk argumentasjon i alle møter og i kontakt med media.
  • Bruk medvirkning som ligger i anskaffelsesregelverket aktivt.
  • Sikre representasjon for at du skal være med å legge føringer for anbuds­utlysningen.
  • Still krav til tariffavtaler.
    Vær tydelig og motvirk bruk av underleverandører.
  • Det er vikrig at du stiller krav til vekting av pris og kvalitet, kontrakters varighet og mye mer.
  • Søk hjelp og støtte på fylkeskontoret og kompetansesenteret.

Fase 4: Anbudsutlysning

• Du må å sikre at Fagforbundet har innsyn i tilbudene.
  • Det er viktig å sjekke om tilbyderne har tariffavtale og ryddige forhold for ansatte. Påpek avvik.
  • Sett deg inn i eierforhold og leverandørenes historikk med hensyn til økonomi og avtaler .
  • Forsøk å påvirke på de arenaer der du som TV/HTV har tilgang: delta i forhandlinger, drøfting av tilbud. Gi skriftlige presiseringer.
  • Etter valg av leverandør er foretatt, så er det reelt sett lite Fagforbundet kan gjøre før kontraktens utløp.

Fase 5: Forberede arbeid for egenregi

• Bygg kunnskap om regelverk for offent­lige anskaffelser.
  • Bygg nettverk og ha dialog med beslutningstakere, både politisk og admini­strativt.
  • Ha jevnlig kontakt med media.
  • Bruk yrkesfaglig, politisk og økonomisk argumentasjon på alle møter.