Valget kan koste deg 100 000 kroner

Illustrasjon.

Illustrasjon. (Foto: Bård Skarra)

Hvem som får flertall i kommunen, kan få direkte innflytelse på lønna di.

30.05.2023 av Trond Jensrud, leder for politikk- og samfunns­avdelinga i Fagforbundet
Sist oppdatert: 28.06.2023

I Oslo fikk ansatte opp til 100 000 mer i årslønn, når kommunen overtok driften av sykehjem fra private. Hvis kommersielle aktører skal tjene penger og opprettholde kvaliteten på tjenestene, er det stort sett på lønn og pensjon de kan spare inn. De ansatte betaler prisen!

leder for politikk- og samfunnsavdelinga i Fagforbundet
Trond Jensrud. (Foto: privat)

Høyre og Fremskrittspartiet i Oslo og andre byer går til valg på å privatisere og konkurranseutsette tjenester i kommunene. Vinner de, vil mange arbeidsplasser bli satt ut på anbud og ansatte kan oppleve at de vil gå dramatisk ned i lønn. Høstens valg har derfor stor betydning for kommunalt ansatte.

Trondheim Høyre skal spare 300 millioner på å konkurranseutsette eldreomsorgen, men ordførerkandidaten kan ikke svare på hvordan. Bergen Høyre vil halvere eiendomsskatten, uten at byrådslederkandidaten kan svare på hvor de skal kutte de 500 millionene i inntekter. Oslo Høyre sier de er mot eiendomsskatt, men i budsjettforslaget for 2023, reduserte de eiendomsskatten med kun 17 prosent. Åpenbart fordi de ikke aner hvordan de skal kutte i budsjettet hvis de skal fjerne de resterende 1,6 milliardene. Dette viser at det er svært lite troverdig, når Høyre sier at tjenestene skal bli like gode eller bedre, samtidig som de skal kutte i kommunens inntekter.

Jeg er svært fornøyd med at statsminister Jonas Gahr Støre, på ­Arbeiderpartiets landsmøte, garanterte at ingen sykehjem i Arbeiderparti-styrte kommuner skal ut på anbud til kommersielle konserner. Dette føyer seg inn rekken av saker der Arbeiderparti/Senterparti-­regjeringen har innfridd kravene fra Fagforbundet og LO.

Vi har krevd og de har levert på: pensjon fra første krone, styrking av retten til faste, hele stilinger, fjerning av den generelle adgangen til midlertidige stillinger, handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen og økt pendlerfradrag.

Regjeringen har sammen med SV sørget for at maksprisen på barnehager er redusert, karensåret for arbeidsavklaringspenger (AAP) er fjernet, innført feriepenger for arbeidsledige, økt barnetillegget for uføre og startet arbeidet med en tannhelsereform. Alt dette ønsker Høyre å reversere. Det samme gjelder doblingen av fagforeningsfradraget til 7 700 kroner pr år. Høyre ønsker å redusere det til 3 850 kroner. Skattelettelser som kommer vanlige arbeidstakere til gode, vil Høyre åpenbart ikke ha noe av.

I en tid med krig, stigende rente og økte matvarepriser er det kanskje ikke så rart at regjeringen ikke er så populær. Men for oss i Fagforbundet er det viktig at vi har en Arbeiderparti-ledet regjering som prioriterer de med minst, framfor en Høyre-regjering som prioriterer de med de høyeste inntektene og største formuene. Vi er derfor stolte av at vi jobbet for regjeringsskifte i 2021.

Foran høstens kommunevalg jobber vi for at det skal bli flest mulig kommuner styrt av rød-grønne partier. Da unngår vi privatisering av velferden, får flere heltidsstillinger og trygge arbeidsplasser for våre medlemmer.

Bruk stemmeretten!