Hva betyr egentlig Fagforbundets logo?

Is it a bird? Is it a plane? Nei, det er logoen til Fagforbundet.

Is it a bird? Is it a plane? Nei, det er logoen til Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

17. juni er det 20 år siden Fagforbundet ble stiftet - og logoen så dagens lys. Er den bare en morsom krusedull - eller betyr den noe spesielt?

01.06.2023 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 16.06.2023

Året er 2003. Norsk kommuneforbund og Norsk Helse- og sosialforbund skulle slå seg sammen til ett stort, nytt forbund Norge ikke hadde sett maken til. Først kom det dristige navnet på plass: FAGFORBUNDET. Så begynte jakten på en passende logo.

Tone Zander, tidligere informasjonssjef i Fagforbundet
Tone Zander, tidligere informasjonssjef i Fagforbundet (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Bommet og bommet

Da det gjensto bare noen uker til det første landsmøtet, som også var et stiftelsesmøte, ble tidligere informasjonssjef i Fagforbundet, Tone Zander, lei av å se på utkast etter utkast som ikke traff dem.

– Alt de presenterte var så maskulint. Det var knytta never og veldig harde uttrykk. Det syntes jeg ble feil med tanke på den store overvekten av kvinner som forbundet representerer. Selv om kvinner også kan knytte never, så ville jeg ha noe litt mykere. Jeg synes ikke det er noen motsetning i å være tøff og ydmyk, forteller Zander.

Sparket byrået

Med kun få uker igjen til stiftelsen, avsluttet hun samarbeidet med byrået. De sto på bar bakke. Zander kontaktet et nytt byrå, Making Waves, som nærmet seg logoen på en litt annen måte. De hentet nemlig elementer fra de to gamle logoene. Nå begynte det å ligne på noe: de tok lenka fra Kommuneforbundet og hjertet fra Helse- og sosialforbundet, la til mennesker, og, vipps!

Omtanke, solidaritet og samhold (OSS)

Her ble også verdiordene til Fagforbundet til:

Hjertet fra helse- og sosialforbundet er omtanken, lenka fra kommuneforbundet er samholdet og i tillegg kom menneskene, solidariteten. Det er disse ordene som er OSS'et i OSS tillitsvalgte.

Neste skritt var å overbevise ledelsen.

– Da vi skulle presentere det tok vi inn et håpløst forslag som bare besto av to ringer, i tillegg til vår favoritt. Logoene ble vist fram kun for de to lederne av de to forbundene, Jan Davidsen og Tove Stangnes.

Planen virket. De gikk for hjertet/lenke/folk-varianten, og alle kunne puste lettet ut. Ihvertfall fram til landsmøtet.

Vedtaket om krusedullen

Tirsdag 17. juni 2003 åpnet landsmøtet og det aller første som skulle vedtas (vedtektenes paragraf nummer en) var navnet på det nye forbundet, med dertilhørende logo. Av 445 stemmeberettigede delegater var det bare fem som stemte imot. Fagforbundet var født.

– Mange syntes logoen var litt rar. Og det var den kanskje da, ettersom den var veldig moderne for sin tid og veldig annerledes enn de andre logoene i LO. Jeg husker at en reklamemann bare kalte den for krusedullen, ler Zander.

Krusedullen kunne nå settes ut i livet i organisasjonens mange ledd. Skilt måtte skrus ned, trykksaker lages på nytt og de tradisjonsrike fanene måtte tilpasses, sys om eller lages på nytt. Krusedullen fikk sin plass.

– Tydelig og kraftig, men samtidig leken og moderne i formen, sa Jan Davidsen da han presenterte den på landsmøtet. Han skulle bli Fagforbundets første leder.