Mette Nord, leder i Fagforbundet og LO Kommune

Lovende planer for en mer praktisk skole

– Det er virkelig behov for å ta grep for å løfte elevenes trivsel og læring. Mer praktisk undervisning vil både gjøre at mange elever blir mer motiverte og lærer mer. Med forslagene som løftes frem her, tar regjeringen problemstillingene i skolen på alvor, sier leder i Fagforbundet Mette Nord.

Tone Larssen Rogne fra Sølvberget deltar i panelsamtale under IBBY

Ny kunnskap om leselyst

International Board on Books for Young People (IBBY) er en internasjonal ideell organisasjon som arbeider for å spre kunnskap om barne- og ungdomslitteratur og for å gi tilgang til gode bøker til barn og unge uansett hvor du bor. Nylig arrangerte de en kongress i Trieste i Italia, der ny kunnskap om hvordan lesing virker på barns hjerneutvikling ble presentert.

Krematorium

Fylkesbesøk til Nordland

Yrkesseksjonsstyret Kirke, kultur og oppvekst var fra 27. august til 29 august på fylkesbesøk til Nordland og Bodø.

Realkompetanse bør være grunnlag for å ta videreutdanning i psykososialt arbeid

Fagforbundet mener at også ansatte som ikke har bachelorgrad må kunne søke til ny tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge. Skal man få til tverrfaglig samarbeid til det beste for barn og unge, er det også helt sentralt at studenter får kunnskap om hvilken grunnkompetanse ulike yrkesgrupper sitter på.

plakat

Vi feirer nasjonale bibliotekdager

Fagforbundet markerer nasjonale bibliotekdager 2.- 8. september. Nasjonale bibliotekdager markeres for å minne oss om hva bibliotekene betyr for lokalsamfunn, kunnskap og leseferdigheter. Fagforbundet bruker dagene til å feire deg som jobber i bibliotek.

Tone Larssen Rogne

Bibliotekseksjon vinner internasjonal pris

IFLA Libraries for Children and Young Adults Section er en av seksjonene i IFLA, den internasjonale organisasjonen for bibliotekutvikling. Fagforbundet er representert i seksjonen Libraries for children and young adults ved Tone Larssen Rogne fra Sølvberget i Stavanger.

Ungdom og ungdomsarbeider spiller spill

Landskonferansen for ungdomsarbeidere

Landskonferansen 2024 arrangeres på Kongsberg 18. til 20. november. Ungdom og Fritid, UKM og Fagforbundet samarbeider om konferansen som passer for alle som jobber med ungdom.

skole mobbing barn lek

Partnerskap mot mobbing inviterer til konferanse

Det har aldri blitt registrert høyere mobbetall enn i årets Ungdata-undersøkelse, som nylig ble publisert. På årets partnerkonferanse vil du kunne utvikle din kompetanse for å forebygge, avdekke og bekjempe mobbing og krenkelser.

Vil du bidra til å styrke Fagforbundets arbeid inn mot barn med særskilte behov?

Jobber du med barn med særskilte behov, er engasjert i yrket ditt og har lyst til å bidra med kompetansen din? Da kan Fagforbundets nye arbeidsgruppe innen spesialpedagogikk være noe for deg.

Prisutdeling litteraturfestival

Fagforbundet delte ut debutantpris

Fagforbundet har i år delt ut et debutantstipend sammen med Forfatterforbundet og LO. Utdelingen skjedde på Lillehammer litteraturfestival, under Fagforbundet, Forfatterforbundet og LOs hagefest.

Hagefest

Biblioteket er en hjørnestein i et velfungerende og rettferdig samfunn

Slik innledet Marianne Bratsveen sitt innlegg under Lillehammer Litteraturfestival.

De ansatte må ha det bra for at barna skal trives

Et stort arbeidspress forverrer tilstanden i emosjonelt krevende yrker, og det er ekstra viktig at alle yrkesgruppene i barnehagen får brukt sin kompetanse.

Stein Talleraas, hovedtillitsvalgt Oslo Nye Teater, Fagforbundet er bekymra for framtida for teateret.

Konkursfare for Oslo Nye Teater

90 arbeidsplasser står i fare når den populære hovedstadsinstitusjonen Oslo Nye Teater står i fare for å stenge dørene. Fagforbundet Teater og Scene organiserer halvparten av de ansatte.

Bli på Litteraturfestivalen på Lillehammer!

LO, Fagforbundet, Creo og Forfatterforbundet inviterer tillitsvalgte og medlemmer til arrangement under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Deichmanklubben deltok på Bibliotekmøtet i Haugesund 2024

Biblioteket og det vanskelige meningsmangfoldet

Kan man utestenge aktører man ikke liker fra bibliotekene?

Veileder for spesialundervisning på høring

Den nye opplæringsloven gjør at det er behov for endringer i veileder for spesialundervisning. Her kan du lese de foreløpige innspillene Fagforbundet har sendt til Udir.

Elever må få gyldig fravær for deltakelse i politisk arbeid

Det har kommet nye forslag til fraværsregler i videregående skole. Fagforbundet mener laget rundt eleven må styrkes i arbeidet med bekymringsfullt fravær, og at politisk arbeid må gi rett på gyldig fravær.

Leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Hvor ble det av kulturloven?

Er det viktigste virkemiddelet for et bærekraftig kulturliv i kommunene, en revidert kulturlov, lagt i skuffen?

jenterskoleungdomsskole

Starter jentegrupper i arbeidet mot mobbing

Froland ungdomsskole søkte midler til Partnerskap mot mobbing for å starte jentegrupper. Dette er ett av mange mulige prosjekter det er mulig å søke støtte til, i arbeidet mot mobbing. Neste søknadsfrist er 6. mars.

Praktisk og erfaringsbasert læring må verdsettes mer

Et regjeringsnedsatt utvalg har foreslått flere tiltak for et nytt og helhetlig kvalitetsutviklingssystem som skal fremme elevenes læring og trivsel. Her kan du lese Fagforbundets innspill på de foreslåtte endringene.