Omsorgsarbeidere får over 24 millioner i erstatning fra velferdsgigant

Høyesterett avviser anken fra velferdsselskapet Stendi etter en tre år lang rettskonflikt og 22 medlemmer av Fagforbundet får nå etterbetalt mer enn én million kroner i snitt.

Hovedavtaleforhandlinger for kommunesektoren

Forhandlingene om revisjon av hovedavtalen for KS-området starter i dag. – I det store og hele er vi fornøyde med avtalen og ønsker å videreføre den uten store endringer, sier lederen for LO Kommune, Mette Nord.

Personvern = forvaltning av tillit

Med økt digitalisering får vi flere dokumenter og opplysninger i ulike tjenester. Økt kompleksitet i lagring og håndtering øker sannsynligheten for at noe går galt, og omfanget kan bli mye større. Det er vanskeligere å miste et arkivskap enn en minnepinne. Eller et passord.

Ny hovedavtale for kirken

– Vi har gjort viktige endringer i hovedavtalen for Kirkens arbeidsgiverforening (KA). Det handler blant annet om likestilling og vårt felles ansvar for å motvirke klimakrisen, forteller Fagforbundets forhandlingsleder Karianne Heien.

Fagforbundet svært fornøyd med rødgrønn enighet om statsbudsjett

– Vi er glad over at de rødgrønne partiene har blitt enige om statsbudsjettet. Fagforbundets medlemmer stemte på de rødgrønne partiene i høst fordi de ønsket en ny kurs for Norge, og det får de nå. Nå blir et godt budsjettforslag enda bedre med forliket i Stortinget, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Jeanette Romslo – Ny nestleder i Fagforbundet Ung

– Jeg er veldig takknemlig for tilliten organisasjonen viser meg. Vi har unge tillitsvalgte rundt om i hele landet og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med mange bra og engasjerte ungdommer, sier Jeanette Lea Romslo.

Lønnsoppgjøret 2022 - krevende prioriteringer

Det er for tidlig å si noe konkret om oppgjøret 2022. Verken Fagforbundet eller LO har vedtatt sine overordnede krav. Det eneste som kan fastslås med sikkerhet er at oppgjøret vil bli krevende, skriver Tone Faugli, avdelingsleder i Forhandlings- og HMS-avdelingen i LO.

Meld deg på julekalenderen

Fagforbundet gjentar fjorårets suksess og inviterer alle medlemmer til å melde seg på Fagforbundets egen julekalender. Svar på morsomme og lærerike spørsmål om arbeidsliv, medlemskap og Fagforbundet, og vinn fine Fagforbundet-premier!

Lurer du på hva tariffmakt er - våre tillitsvalgte har svaret!

Hva forbinder du med ordet tariffmakt, og hvorfor er det viktig for Fagforbundet?

Jakter kortsiktig gevinst på Kommune-Norges bekostning

I kjølvannet av konkurransen innen kommunal tjenestepensjon har det dukket opp et nytt fenomen.  I jakt på kortsiktig gevinst vurderer flere kommuner å bytte pensjonsforsikringsselskap for å kare til seg deler av bufferne til både selskapet de går fra, og selskapet de kommer til.

Barnehagedagen 2022: «Vennskap – Du og jeg »

15. mars markeres Barnehagedagen 2022 over hele landet for å synliggjøre hva barna erfarer, lærer og opplever i barnehagen. Tema for dagen er vennskap og slagordet er «Du og jeg».  Å skape vennskap og lære barn å beholde venner er viktig for barnet her og nå,  og for framtiden.

Stanset konkurranseutsetting av pensjon

Et stort flertall i kommunestyret i Hardanger-kommunen Ullensvang vedtok å sende tjenestepensjonsordningen ut på anbud. En måned senere ble vedtaket opphevet - takket være iherdig innsats fra den lokale fagforeningen.

Yrkesskadeerstatning for brannfolk med kreft

Fagforbundet går til sak mot staten for å sikre brannfolk at kreft gir rett til yrkesskadeerstatning. En tragisk sak fra Bergen har aktualisert en kamp Fagforbundet har kjempet lenge.

Ny hovedavtale med Spekter

LO Stat (deriblant Fagforbundet) og Spekter har forhandlet fram hovedavtalen for de neste fire årene. Blant forbedringene er vilkår for ansatte ved virksomhetsoverdragelse, et punkt om at tillitsvalgte skal ha tilgang til nødvendig kommunikasjonsutstyr og en generell vektlegging av at bærekraft, natur og miljø skal inn som en del av hverdagen på arbeidsplassen..

Nå kan du bestille almanakk 2022

Nå kan medlemmer bestille almanakken for 2022 i nettbutikken - gratis.