Sanker stemmer nattestid i Drammen

Klokka er tre mandag morgenen på parkeringsplassen til Vy buss i Drammen. Bussene gjøres klar til ny arbeidsdag. Midt mellom bussene dukker det opp en litt mindre bil, Fagforbundet Vikens valgkampbobil.

Nestlederne i Fagforbundet, Sissel Skoghaug og Odd Haldgeir Larsen, mener i likhet med åtte av ti av Fagforbundets medlemmer at det er på tide med en ny regjering. Derfor har de allerede forhåndsstemt ved Stortingsvalget.

Ta vare på demokratiet – bruk din forhåndsstemme!

Nestlederne i Fagforbundet, Sissel Skoghaug og Odd Haldgeir Larsen, er tidlig ute med å stemme i år. Hva de stemte på er kanskje ingen overraskelse.

Deltidskrisa – en av våre viktigste valgkampsaker

Denne uka lanserte Fagforbundet en bred kampanje mot deltidskrisa. Jobben for hele faste stillinger er jobb nummer én, og derfor en av hovedsakene våre i valgkampen.

Heltid den viktigste saken til stortingsvalget

– Når 70 prosent av våre medlemmer i helse- og omsorgssektoren jobber deltid, da er det en sak som berør dem. Vi er ganske overbevist om at heltid er en sak som fenger og som folk har med seg når de skal putte stemmeseddelen i urnen, sier Mette Nord til VG.

Nestleder i Fagforbundet Sissel Skoghaug

Høyreregjeringa har sviktet distriktene

Fagforbundet har spurt medlemmene og et overveldende flertall i Distrikts-Norge mener at regjeringa har sviktet. – Vi trenger ikke fire nye år med sentralisering. Det vi trenger er en ny rødgrønn regjering som lytter til våre medlemmer i hele landet, sier Sissel Skoghaug.

Du kan begynne å stemme allerede nå

13. september er valgdagen, men du kan bruke stemmeretten allerede nå. Vi i Fagforbundet mener det er viktig at våre medlemmer bruker stemmeretten sin. Sånn kan du fremme dine interesser og stemme fram en regjering som jobber med oss, ikke mot oss. Les mer om hvordan du kan bruke stemmeretten her din her.

Se de politiske partienes svar på LOs viktigste saker

Usikker på hva du skal stemme? Foran hvert valg spør LO hva partiene mener om saker som er viktig for LOs medlemmer. Her kan du sjekke hva partiene svarer.

LO krever: Nytt flertall – nå er det arbeidsfolks tur!

Stortingsvalget 13. september blir svært viktig for LOs medlemmer. Norge har store utfordringer og problemer som må løses de neste årene. Arbeidsplasser og næringslivet må bygges opp etter koronakrisen, skriver LO i sin faglig-politiske uttalelse foran stortingsvalget til høsten.

Valgkampskolering

I valgkampen er det viktig med godt skolerte tillitsvalgte. Vi vet at det finnes masse god kunnskap ute i regionene for gjennomføring av opplæring, men Fagforbundet nasjonalt kan også bidra hvis det skulle være behov for det.

Fagforbundets 12 krav til partiene

Fagforbundet vil ha ei ny regjering

Mye står på spill ved stortingsvalget 13. september. De siste åtte årene har høyreregjeringa økt forskjellene i samfunnet og svekket det sosiale sikkerhetsnettet. Offentlige selskaper og eiendommer har blitt solgt ut. Dette er feil utvikling for Norge.

Fagforbundets 12 krav til partiene foran Stortingsvalget 2021

Fagforbundet vil ha en ny regjering med ny politikk. Utviklingen vi har advart mot med arbeidsledighet, skattekutt til de rikeste, mer ulikhet og et storstilt salg og sentralisering av Norge har blitt forsterket i denne stortingsperioden. Samtidig gir koronapandemien oss store utfordringer for den neste fireårsperioden. Dette er Fagforbundets viktigste krav til partiene:

Stopp regjeringas privatisering

Fagforbundet reagerer kraftig på at høyreregjeringa legger opp til omfattende konkurranseutsetting av velferdstjenestene, samtidig som Norge står midt i ei koronakrise som har vist hvor viktig det er med offentlige helse- og omsorgstjenester.

HISTORISK: Anne Kristin Førde (Ap) blir Bremagers første kvinnelige ordfører. Torsdag kveld ble Arbeiderpartiet og Senterpartiet enige om en sanmarbeidsavtale for de neste fire åra, hvor Ap fikk ordføreren og Sp får varaordførervervet.

Fagforbundets Anne Kristin Førde (Ap) blir ordfører i Bremanger

– Det er en stor ære å få tillit, og jeg går inn i det med skrekkblandet fryd, sier Anne Kristin Førde. En samarbeidsavtale mellom Sp og Ap gjør Førde historisk. Hun blir den første kvinnelige ordføreren i Bremanger.

Valgkampturneen i Nordland har nådd Risøyhavn bru.

11 dager til med medlemssnakk

Fagforbundets valgkamp rulla i gang med full styrke denne uka. Bobiler, arbeidsplassbesøk, ringeprosjekter og sosiale medier skal treffe flest mulig av våre medlemmer og få dem til å gå å stemme i løpet av de neste 11 dagene.

– Jentene på sykehjemmet er de nye gutta på gølvet

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og Ap-leder Jonas Gahr Støre ber 500.000 kommuneansatte stemme Ap for å hindre privatisering og sikre seg gode arbeidsvilkår. - Tåkelegging, svarer Høyre.

Illustrasjonsfoto.

Sykepleierforbundet og Delta på lag med Fagforbundet mot deltidskrisa (vg.no)

De tre forbundene snakker regjeringen midt imot og mener det er en krise at to av tre som jobber i helsevesenet i Kommune-Norge er deltidsansatte.

Fagforbundets leder Mette Nord diskuterer deltidskrisa med Oslo Høyres leder Heidi Nordby Lunde i Politisk kvarter på NRK.

Deltidskrisa: Se Mette Nord i Politisk kvarter på NRK TV

– Vi kaller det en deltidskrise fordi 70 prosent av de som jobber med pleie og omsorg i kommunene jobber deltid, og 70 prosent av stillingene som lyses ut er deltid. Det er krise, sa Mette Nord.

Fagforbundets leder Mette Nord.

Flertallet vil ha gratis skole­fritids­ordning

– Vi vil ha klasseskillene ut av skolen, og derfor må skolefritidsordninga bli gratis, sier Fagforbundets leder Mette Nord til Dagsavisen.

hytte nr 6

Deltidskrisa er høyst reell, mener Fagforbundet

– Ja, vi har en deltidskrise, sier Fagforbundets leder, Mette Nord, til Dagsavisen. Hun reagerer på at Høyre avfeier at det er en krise. Tallene over taler sin tydelige tale, mener hun.