Sanker stemmer nattestid i Drammen

Klokka er tre mandag morgenen på parkeringsplassen til Vy buss i Drammen. Bussene gjøres klar til ny arbeidsdag. Midt mellom bussene dukker det opp en litt mindre bil, Fagforbundet Vikens valgkampbobil.

24.08.2021 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 02.09.2021

Det er nok mange som sliter med å hale fram godt humør og pågangsmot så tidlig, men det er tett mellom smilene og humørsprederne denne morgenen, eller natta, om du vil. Fagforbundet Viken bremser ikke. De byr på seg sjøl og får rikelig med smil og hyggelige kommentarer tilbake.

Oppsøkende virksomhet: Fagforbundets bobilteam i Viken byr på nattkaffe og spisset valgbudskap for Drammens bussjåfører. Foto: Astrid Isene

Kaffen står klar idet bobilen ruller inn ved bussene. Det har leder for Vy buss i Drammen, Kenneth Steinar Bekkenes, sørget for. Fagforbundets bobilteam denne natta - Astrid Isene, Jan Denné og Ove Andreas Solberg – bidrar med valgkamp-kopper og brosjyrer.

– Vi blir godt mottatt. Det blir raskt god stemning, en herlig valgboble. Folk vi snakker med sier at de skal stemme, og at det skal stå navnet på et av de rødgrønne partiene på stemmeseddelen, sier Denné, regionsekretær i Fagforbundet Viken.

Han skryter av fagforeningene. De har satt opp avtaler på arbeidsplassene, og satt av nok tid til å følge opp.

– Det har vært ekstra krevende med koronaen hengende over oss, men fagforeningene har vært spesielt kreative og løsningsorienterte. De gir alt for å få inn en ny regjering, skryter Denné.

Synlig, rød og stolt

De når ut til både gamle og nye bobilstoppesteder. Nytt av året er Villa Skaar bo- og behandlingssenter på Jevnaker, som er et nytt valgdistrikt i Viken.

Austjord behandlingssenter på Ringerike er også nytt av året, et sted med mange medlemmer og godt potensial for de gode valgsamtaler.

Den gode samtalen har dessuten en annen fin effekt.

– Når vi kommer rullende inn til arbeidsplassene er vi veldig synlig i våre røde jakker. Det gjør at vi verver godt. Bare bobilen alene gjør inntrykk. Den er svær som en oljeplattform, og det gjør at medlemmer og tillitsvalgte blomstrer av stolthet. Det gjør at vi kommer i kontakt med nye medlemmer, sier Denné.

Tid for å sette arbeidsfolk først

En avgjørende del av forberedelsene til de gode møtene handler om å rigge lyd, forklarer Denné. Det skal ikke være noen tilfeldighet hva som triller ut av høyttaleranlegget. Det handler ikke minst om at musiker og Fagforbundet-venn Tove Bøygard får ut sitt budskap om at det er arbeidsfolks tur denne gangen.

– Vi har høyttalere og miksepult som kan formidle låtene til Tove. Hun spiller egne sanger, og hun har en valgkampsang som er skreddersydd til årets valg. Det betyr utrolig mye at hun er med oss, sier Denné.

– Vi tar oss tid til å prate med medlemmene. Når Tove drar i gang låtene sine, skaper det engasjement og da gir det oss spillerom til å starte samtaler med folk, legger bobilkollega Isene til.

Til lands, og i lufta med

Men Fagforbundet Viken dominerer ikke bare på landjorda, de er også i lufta. Dronefører Ove Andreas Solberg sørger for at vi kan holde øye med valgfølget fra nye vinkler. Lederen i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Viken håndterer alt som skal kjøres – bobil, buss, drone, og sikkert mye mer.

– Det er godt å ha med Ove på laget. Det er ikke bare, bare å håndtere den store bobilen. Han tar oss enkelt fra plass til plass hvor enn vi ferdes, sier Denné.

Dronepilot: Ove Andreas Solberg og Fagforbundet Viken flyr høyt på arbeidsplassbesøk. Foto: Astrid Isene.

Det blåser en rødgrønn vind over landet

Vikens valgkampmaskineri tar utgangspunkt i at et klart flertall av Fagforbundets medlemmer sympatiserer med de rødgrønne partiene. Flere av sakene er hjertesaker for tusenvis av arbeidstakere i Norge.

– Kampen for hele og faste stillinger er en gjenganger hos medlemmene. Dessuten merker jeg at mange er opptatt av at kommunene må ta seg råd til å ha flere på jobb, for eksempel i barnehagene, sier Denné.

– Regjeringa har ikke akkurat vært arbeidstaker-vennlig. Skattelette til landets rikeste er ikke det som klinger best hos våre medlemmer. Mange av våre folk har ikke hele stillinger. For dem handler hverdagen om å jakte på ledige vakter, ikke om skattelette, kommenterer Astrid Isene.