Deltidskrisa: Se Mette Nord i Politisk kvarter på NRK TV

Fagforbundets leder Mette Nord diskuterer deltidskrisa med Oslo Høyres leder Heidi Nordby Lunde i Politisk kvarter på NRK. (Foto: Skjermdump, NRK)

– Vi kaller det en deltidskrise fordi 70 prosent av de som jobber med pleie og omsorg i kommunene jobber deltid, og 70 prosent av stillingene som lyses ut er deltid. Det er krise, sa Mette Nord.

08.08.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.11.2020

Fagforbundets leder debatterte deltidskrisa med Høyres Heidi Nordby Lunde i NRKs Politisk kvarter i 07.08.19.

Mette Nord mener det er alvorlig at Høyre avfeier at deltidskrisa er et problem. – Det er et problem for den enkelte, og det er et kjempeproblem for pasientene som møter nye arbeistakere nesten hver eneste gang, sier Nord.

To av ti stillinger som lyses ut er under 19 prosent

En ny undersøkelse viser at over 20 prosent av stillingene som lyses ut er under 19 prosent stilling. Mette Nord er bekymret for rekrutteringen til yrket.

– For ungdom som skal velge helsefagarbeiderutdanning eller sykepleierutdanning så er ikke dette godt nok. Tenk deg en 13-åring som skal velge yrke, som ønsker et yrke hvor man er garantert jobb, og så vet du at det du får tilbud om er 19 prosent stilling. Det kan avgjøre om vi klarer å nå de målene vi må når det gjelder å få utdanna nok helsefagarbeidere og sykepleiere, sa Mette Nord.

Se hele debatten på NRK TV eller hør den som hør på NRK Radio eller som podkast

Kommer ikke ut av deltidsfella