Høyreregjeringa har sviktet distriktene

Nestleder i Fagforbundet Sissel Skoghaug

Nestleder i Fagforbundet Sissel Skoghaug (Foto: August Tekrø/Fagforbundet)

Fagforbundet har spurt medlemmene og et overveldende flertall i Distrikts-Norge mener at regjeringa har sviktet. – Vi trenger ikke fire nye år med sentralisering. Det vi trenger er en ny rødgrønn regjering som lytter til våre medlemmer i hele landet, sier Sissel Skoghaug.

13.07.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.07.2021

Fagforbundet har spurt medlemmene om distriktspolitikk og om sentrale myndigheter tar hensyn til Distrikts-Norge. Medlemsundersøkelsen viser at mange mener at Erna Solberg har sviktet. 2 av 3 etterlyser mer distriktspolitikk, hele 9 av 10 i de minste kommunene. Åtte år med sentralisering er nok mener Sissel Skoghaug og forstår godt at våre medlemmer ønsker en ny politisk kurs.

– Våre medlemmer er klare på at høyreregjeringa har svikta distriktene. Det har vært både en sentraliseringsiver og en privatiseringsiver som våre medlemmer ikke vil ha, sier nestlederen i Fagforbundet.

– De borgerlige partiene har innført en påtvunget regionsreform som ingen forstår meningen med. Kommuner har blitt slått sammen mot sin vilje. Politiet er etter den såkalte nærpolitireformen blitt mindre til stede lokalt. Ambulansestasjoner er flyttet og sentralisert. Det fører til økt press på det kommunale brannvesenet i skarpe situasjoner, og brannfolk må oftere enn før ta helseoppdrag. Jeg forstår godt at våre medlemmer ønsker mer distriktspolitikk, sier Sissel Skoghaug.

– Vi trenger en ny regjering

Fagforbundet mener at samfunnets viktigste oppgave nå er å få folk tilbake i arbeid. Nedstenginga av Norge har gitt høy arbeidsledighet i distriktene. Selv om flere har kommet i jobb etter den gradvise gjenåpningen trenger vi en ny regjering som vil skape trygge og fremtidsretta arbeidsplasser i hele landet.

– Fagforbundet mener at en rødgrønn regjering ledet av Jonas Gahr Støre vil endre kurs og tenke by og land, hand i hand. Vi trenger en ny regjering som vil skape arbeidsplasser i hele landet, avslutter Skoghaug.

Les mer i Nationen: Undersøkelse blant 400.000 Fagforbundets medlemmer: – Våre medlemmer i distriktene føler seg sviktet - Nationen