Nyheter

F.v: Jeanette Bjørnstøl Tashev, Helge Sørli, Vivian Jacobsen, Monica Syvertsen, Kaja Aga Gaarder , Fredrik Lygre, Ingunn Reistad Jacobsen, Terri-Leigh Skjæveland, Magnus Langstrand (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Brudd i forhandlingene for frisører

Fagforbundet og NHO Service og Handel har brutt lønnsforhandlingene for over 1200 frisører, og dette oppgjøret vil nå gå til mekling. Hvis ikke partene blir enige der, så er det fare for streik blant frisører.

Nora Hagen i Fagforbundets forhandlingsavdelingen (til venstre) og Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet.

Enighet om sosiale bestemmelser i sykehusene

Fagforbundet og Spekter helse er enige om å videreføre avtalen om sosiale bestemmelser. Det nedsettes partssammensatte grupper som arbeider videre med tema som ammefri og yrkesskade.

Oppstart forhandlinger om hovedoppgjøret i Teateroverenskomsten

Hovedoppgjøret i Teateroverenskomsten er i gang

Forhandlingene i Teateroverenskomsten er i gang, med overlevering av krav fra forbundene Fagforbundet, NTL og Creo. Teateroverenskomsten består av 20 teatre og er den avtalen de fleste av medlemmene i Fagforbundet Teater og Scene går på. I hovedoppgjøret er tariffavtalen sagt opp og forhandles på nytt sammen med økonomi.

Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet, Iren Luther og programleder Ingrid Wergeland.

Iren var hjelpepleier da hun tok sykepleierutdanning: - Jeg var mye forbanna

Iren Luther, leder for yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet hadde jobba femten år som hjelpepleier, da hun utdannet seg til sykepleier. Nå kjemper hun for at ingen skal oppleve det hun ble utsatt for.

voksen undervisning skole, utdanning lærer, stipend

Søk på vårt nye studietilbud: Prosjektledelse i offentlig sektor

Fagforbundet har et godt etablert samarbeid med Høgskolen i Innlandet hvor vi tilbyr studier kun for våre medlemmer. Høstsemesteret 2024 tilbyr vi et nytt studie: Prosjektledelse i offentlig sektor. Nå kan du søke studieplass!

Delegasjonen fra Fagforbundet er klare for årets forhandlinger.

Nå starter frisørforhandlingene

Mandag startet forhandlingene for Fagforbundets frisører. – Vi har litt å ta igjen, slår forhandlingsleder Ingunn Reistad Jacobsen fast.

Si din mening om lønnsoppgjøret - delta i uravstemning. (Illustrasjon fra uravstemning i 2022)

Slik fungerer uravstemning

Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør og da går resultatene til uravstemning. Det betyr at når Fagforbundet har ferdigforhandlet en tariffavtale, kan medlemmene som tilhører avtalen godkjenne resultatet - eller ikke. Slik fungerer uravstemning.

Med et tastetrykk kan medlemmene si ja eller nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Uravstemning - hva er det og hvordan foregår det?

Medlemmene bestemmer: Når Fagforbundet har ferdigforhandlet tariffavtalen din må du godkjenne eller forkaste avtalen. Det gjøres gjennom en uravstemning.

Om grunnbemanningen av faste ansatte er for lav, kan midlertidige ansatte ha krav på faste ansettelser.

Grunnbemanningslæren - nyttig verktøy for tillitsvalgte

Grunnbemanningslæren er et verktøy for å sikre flere hele og faste stillinger, redusere bruken av innleie, midlertidige ansettelser og deltid. Den kan være svært nyttig å kjenne til for tillitsvalgte i drøftinger om midlertidige stillinger og nedbemanninger.

Brudd i forhandlingene Posten Bring Bildrift

Torsdag 2. mai kl 10 ble kravene levert. Rundt midnatt brøt Fagforbundet forhandlingene.

ENIGE: Andreas Huuse Vaagen, selskapstillitsvalgt og Kristoffer Gromsrud, daglig leder i Bring Courier & Express.

Enighet i lønnsoppgjøret for ansatte i Bring Courier & Express

Fagforbundet Post og finans har framforhandla et godt resultat i årets hovedoppgjør.

Vant over omsorgsgigant - nå får de millionerstatning

I ukens episode av podkasten «Hele laget» møter du omsorgsarbeider Ken Schjøllert Mostue Rogstad, som er en av 184 saksøkere som har vunnet frem i kampen mot omsorgsgiganten Stendi.

Først ut og helt på sin plass: En gratulasjon som fagorganisert!

Dette mottar nye medlemmer

Som tillitsvalgt har du kanskje vært medlem en stund, kanskje så lenge at du selv mottok velkomstbrev på papir - i postkassa? For noen år siden ble velkomstpakken digital - her kan du se hva nye medlemmer mottar av informasjon fra Fagforbundet nasjonalt.

BPA-assisten i farta.

Gratulerer med tariffavtale i Norlandia hjemmeomsorg BPA

Tariffavtalen har virkning fra 19. mars.

Geir Inge Kirkestuen, daglig leder i Bring Før7 og Cathrine Ertsås, nestleder i Fagforbundet Post og finans, signerer avtalen.

Enighet om lønnsoppgjøret for ansatte i Bring Før7

Fagforbundet og nestleder Odd Haldgeir Larsen har nå over 410 000 medlemmer i ryggen.

Medlemmene strømmer til Fagforbundet

Fagforbundet har passert 410.000 medlemmer. – Mange opplever at de har fått dårligere råd og ser at det er viktig å stå sammen, sier nestleder Odd Haldgeir Larsen.

Mette Nord, leder i Fagforbundet under KS-forhandlingene.

Enighet i kommuneoppgjøret – godt resultat for alle

Det er enighet i lønnsoppgjøret i kommunesektoren for LO Kommunes medlemmer. – Hele laget har fått et godt oppgjør, sier LO Kommunes leder, Mette Nord.

Svend Morten Voldsrud, leder for Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.

Brudd i statsoppgjøret

LO Stat, som Fagforbundet er en del av, brøt i dag forhandlingene med staten i årets lønnsoppgjør.

Kom ikke til enighet i denne runden: Forhandlingsdelegasjonen for LO Kommune Oslo. I midten foran; Per Egil Johansen, leder for LO kommune Oslo.

Brudd i forhandlingene i Oslo kommune

I 23-tida ble det klart at partene ikke klarte å komme til enighet i denne runden, og oppgjøret i Oslo kommune går nå til mekling.

23. mai blir den nye pensjonen klar.

Vil ha et rettferdig trygdeoppgjør

Fagforbundet mener at kjøpekraften for alle pensjonister må økes. – Årets trygdeoppgjør er av avgjørende betydning for å sikre en rettferdig og verdig tilværelse for pensjonister og uføre i vårt samfunn, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.