Nå starter frisørforhandlingene

Delegasjonen fra Fagforbundet er klare for årets forhandlinger.

Delegasjonen fra Fagforbundet er klare for årets forhandlinger. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Mandag startet forhandlingene for Fagforbundets frisører. – Vi har litt å ta igjen, slår forhandlingsleder Ingunn Reistad Jacobsen fast.

06.05.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.05.2024

Oppdatering: Brudd i frisørforhandlingene

Forventninger til årets oppgjør

Kundene har ikke forlatt frisørbransjen til tross for dyrtid, og Fagforbundets forhandlingsdelegasjon har gode forventninger til årets oppgjør.

–  Frisørene har hatt 4,1% lønnsvekst, det betyr at de har hatt en reallønnsnedgang.  Vi mener økt lønn er viktig for å øke omdømme og sikre at unge vil bli frisører, sier Reistad Jacobsen.

F.v: Jeanette Bjørnstøl Tashev, Helge Sørli, Vivian Jacobsen, Monica Syvertsen, Kaja Aga Gaarder , Fredrik Lygre, Ingunn Reistad Jacobsen, Terri-Leigh Skjæveland, Magnus Langstrand (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)
Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.
F.v: Jeanette Bjørnstøl Tashev, Helge Sørli, Vivian Jacobsen, Monica Syvertsen, Kaja Aga Gaarder , Fredrik Lygre, Hanne Kolby, Ingunn Reistad Jacobsen, Terri-Leigh Skjæveland, Magnus Langstrand (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Færre unge vil jobbe som frisør

Det er færre unge som velger frisøryrket, det har vært en stor nedgang i antall som startet utdanning  fra 1300 til 800 de siste syv årene. I 2023 var det kun 618 løpende lærekontrakter. I samme periode har det vært en økning på 10% av frisører med utenlandsk bakgrunn.

Bransjen er i stor endring, og Fagforbundet forventer at arbeidsgiver ønsker å trygge ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Frisører er misfornøyd med lønna

NHO har gitt ut en rapport som viser at det er en økt andel frisører som er misfornøyd med egen lønn. – Det er faktisk så mange som 92% som er misfornøyd eller sterkt misfornøyd med lønna si.

Det er et oppsiktsvekkende høyt tall som arbeidsgiver bør ta på alvor, konkluderer forhandlingsleder Reistad Jacobsen.

Her kan du finne avtaler og følge med på oppgjøret

Og husk å klippe deg hos en frisør med tariffavtale!