Nyheter

Aleris-sjefen: «Fordi kvinnen var aktiv rusmisbruker, antok vi at hun kunne handle narkotika»

Aleris-sjef Erik R. Sandøy bekrefter nå at de «antok» at kvinnen deres ansatte kjørte til Oslo S, kunne handle narkotika. Til Fylkesmannen opplyste Aleris at problemstillingen gjaldt flere brukere.

Nok kloke hoder og varme hender?

Fagforbundet og Verdighetssenteret inviterte til debatt under Arendalsuka. Statistisk sentralbyrå spår stor mangel på kvalifiserte helsearbeidere. Hva svarte fagorganisasjoner, bruker organisasjoner og politikere på dette?

Helsefagarbeider ved Drammen sykehus

Sykelønnskutt vil ramme de yrkesgruppene vi trenger mest

I et arbeidsliv som blir mer og mer brutalt, gir avtalene om lønn under sykdom en grunnleggende trygghet for mange arbeidere. Arbeidsgivere mener at sykelønnsordningen er for god, og når avtalen om inkluderende arbeidsliv skal vurderes, peker de på kutt i sykelønna. (Dagsavisen 10.7.18)

Prøv vår løsning for god eldreomsorg!

Det som trengs, er nok penger og kompetente ansatte i hele og faste stillinger, skriver Fagforbundets Iren Mari Luther i Bergens Tidende i dag.

14 års kamp er over

Fagforbundet har vore heilt uvurderlege. Dei har vore på mi side heile tida. Eg skuldar både dei og NRK ein stor takk, seier den tidlegare tannlegeassistenten.

Sviktende vurdering med fare for liv og helse.

Røyrvik kommune og de akuttmedisinske tjenestene bidrar til å sette liv og helse i fare.

Åpent møte under Arendalsuka: Kloke hoder og varme hender

Fagarbeidere, mastergradsstudenter eller frivillige - hvilken kompetanse trenger vi for å skape god eldreomsorg? Åpent møte 16. august fra 16-18.

Stolte, synlige og sterke i sentrum

Under slagordet "Stolt, synlig og sterk" paraderte deltagerne i Stolthetsparaden 2018 lørdag ned Karl Johans gate.

Søk om midler til frikjøp av studenter

Forbundsregionene kan nå søke om midler til å lønne en student som skal jobbe med rekrutteringsarbeid for Fagforbundet.

Folk vil være sjef i eget liv (Dagsavisen)

Å ta Brukerstyrt personlig assistanse ut av helse- og omsorgsloven kan slå feil ut. Kronikk v/ Hege Weimand Larsen, Drude Berentsen og Marianne Skattum

Vervet 6 personer ved ambulanselinjen på Sauda Videregående skole.

Godt vervearbeid i Sauda

Torill Herigstad og Jeanette Romslo fra Fagforbundet Rogaland fant 6 nye medlemmer ved ambulanselinjen på Sauda Videregående skole.

Bli med på Stolhetsparaden!

Stolthetsparaden blir arrangert den 16. juni i Oslo for å synliggjøre kampen for likestilling av funksjonshemmede.

Godord til fersk bok: Arbeidsnorsk for kjøkken og kantine

Gunhild Aakerviks bok, utgitt med støtte fra Fagforbundet, ble framsnakket som et viktig bidrag til et stort og omfattende fagfelt.

Filmvisning av Making Sense Together

Filmen, som undersøker forholdet mellom makt og avmakt, vises under filmfestivalen Oslo Pix 6. og 7. juni, og Fagforbundets medlemmer får rabatterte priser!

Et offentlig og ideelt drevet barnevern

Den 28. mai 2018 diskuterte Stortinget Arbeiderpartiets forslag om å fase ut kommersielle aktører i institusjonsbarnevernet.

Samspillkonferansen 2018

Fagforbundet arrangerer for tolvte gang Samspillkonferansen. Årets konferanse vil foregå i Bodø 29.-30. oktober, og er for alle som jobber innen helse- og sosialtjenesten.

Finsk gullvinner i helsearbeiderfaget i full jobb (Fagbladet)

Aino Takala (20) vant nordisk mesterskap i helsearbeiderfaget. Hun fikk full stilling på sykehus i Finland straks hun var ferdig på skolen.

Sissel Skoghaug, nestleder i Fagforbundet ønsker å utrede offentlig drift av luftambulansen.

Fagforbundet i Stortinget om luftambulansesaken

Fagforbundet er kritiske til at konkurranse basert på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår settes foran sikker drift av luftambulansen.

TA ANSVAR: Vi krev at politikarane no tar ansvar for framtidas fagarbeiderar, skriv ledarane av Fagforbundet ungdomsutval på vestlandet. Fra venstre: Reidar Fugle Nordhaug, Sogn og Fjordane, Jeanette Lea Romslo, Rogaland, og Katrine Froestad, Hordaland.

Fagforbundet Ung krev fleire læreplassar

2018 er Yrkesfagas år, og Noreg manglar fleire tusen gode fagarbeiderar. Pengane har me, ta grep no!

Nettverksgruppa for portørar i Fagforbundet, Delta og Spekter. Fv Leif Moen (Delta), Lasse Haugland (Fagforbundet), Hans Kottum (Fagforbundet), Jan Åge Moen (Spekter).

Vellukka fagseminar for portørar

8. mai arrangerte Fagforbundet, Delta og Spekter eit nytt seminar for portørar.