Nyheter

Tillitsvalgt Karina Andersen peker på to problemer med medleverforskriften: at den ikke har vært evaluert, og at den har vært midlertidig siden 2005.

Medleverforskriften må fjernes

De jobber mye mer og tjener mindre. Ansatte i privat barnevern og psykisk helse har 60-120 000 kroner mindre i årslønn enn offentlig ansatte. Samtidig jobber de opptil 34 døgn mer. Medleverforskriften må fjernes, mener tillitsvalgte i Fagforbundet.

Internasjonalt: Handelsregler til beskyttelse

Internasjonal fagbevegelse kan se ut som et svært komplisert konglomerat. Vi i offentlig sektor har vår internasjonale organisasjon, både på europeisk og globalt nivå (EPSU og PSI).

Notis publikumsrekord

Karianne Sten Solheim, nestleder i Fagforbundet Innlandet.

Karianne Sten Solheim

Tillitsvalgtkarrieren skjøt fart: Hun sto knapt på valgkomiteens liste, men hjelpepleieren fra Hadeland ble allikevel valgt inn i det sentrale styret i Yrkesseksjon helse og sosial.

KOKJIBOKJI: Gjennomsnittslønn vs, medianlønn

Hva er egentlig gjennomsnittsinntekta i Norge, og gir det mening å regne på den når noen få mennesker tjener veldig mye mer enn andre? Det er her utregning av medianinntekten kommer inn i bildet.

Etter 13 års kamp fikk barne- og ungdomsarbeideren godkjent yrkesskade og erstatning. (illustrasjonsbilde)

Får 1,67 millioner etter 13 års kamp

En barne- og ungdomsarbeider sto i fare for å bli lam eller dø etter å ha blitt slått ned på jobb. I 13 år kjempet hun for å få erstatning.

Flere faddere

Tillitsvalgte sikrer rekordstort forbund

I mai fikk jeg gjøre noe jeg aldri har gjort før, nemlig møte vårt medlem nummer 400 000. Hun heter Ragnhild, er 27 år og jobber som booking og arrangementsansvarlig ved USF Verftet, et kulturhus i Bergen.

Fagforbundets delegater fra hele landet på LO Kongress 2022.

LO-kongressen er over – her er de viktigste sakene

Fagforbundets 93 delegater på LO kongressen fikk gjennomslag for mange saker. Diskusjonene var mange, flere av Fagforbundets delegater har vært på talerstolen og snakket om klima, pensjon, kollektivtrafikk, anerkjennelse av Palestina og styrking av fagarbeidernes utdanningsmuligheter.

Notis - Fafo-rapport viser grov utnytting

Tøff mot arbeidsgiver: Leder i Fagforbundet Sortland, Hanne Næss, ga ikke opp og fikk til at assistenter nå kan søke høyere stillingsprosent enn 50 i Sortland kommune.

Fikk økt stillingsprosenten til assistenter

I mange år har Sortland kommune hatt en regel om at assistenter i helse- og omsorgssektoren ikke har fått større stilling enn 30 prosent fast. Fagforbundet tok dette opp våren 2021 og fikk økt det til 50 prosent. Men leder i Fagforbundet Sortland, Hanne Næss, var fremdeles ikke fornøyd.

Medlem nr. 400 000 Ranveig Severeide, kulturarbeider fra Bergen, meldte seg inn i Fagforbundet sammen med syv kolleger. Her på bildet sammen med leder for Fagforbundet Teater og Scene Mari Røsjø t.v. og leder for Fagforbundet Mette Nord.

400 000 medlemmer – 400 000 historier

Fagforbundet har vokst til utrolige 400 000 medlemmer. Alle har lagt ned en enorm innsats for å nå denne milepælen. Her er historiene til medlem nummer 399 999, 400 000 og 400 001.

Notis - Deltid ble heltid

Notis - Overeveldende ja