Tillitsvalgte sikrer rekordstort forbund

I mai fikk jeg gjøre noe jeg aldri har gjort før, nemlig møte vårt medlem nummer 400 000. Hun heter Ragnhild, er 27 år og jobber som booking og arrangementsansvarlig ved USF Verftet, et kulturhus i Bergen.

14.06.2022
Sist oppdatert: 30.06.2022

Ragnhild ble medlem for å få mer trygghet i hverdagen, som så mange andre. Hun ble medlem fordi hennes tillitsvalgt, Håvard tok samtalen med henne om viktigheten av å organisere seg.

Fagforbundet blir større hver eneste dag på grunn av disse samtalene og den jobben de tillitsvalgte gjør. Arbeidet med å gi bistand, informasjon og være til stede for medlemmene, det er slik vi verver. Og alltid med et oppfølgingsspørsmål – er du organisert? Ingenting av dette hadde vært mulig uten den jobben dere gjør hver eneste dag. Ragnhild sa det flott selv da vi besøkte henne i Bergen: «det er godt å vite at man har noen å spørre om råd».

Fagforbundet er den klart største arbeidstakerorganisasjonen i landet med våre 400 000 medlemmer. Det at vi er så mange betyr at vi har en enorm innflytelse, både i forhandlingsrommet der tariffavtalene utformes, men også i samfunnsutviklinga. Den makta skal vi bruke klokt og til det beste for medlemmene og fellesskapet. Sammen skal vi skape et mer organisert arbeidsliv gjennom å organisere flere medlemmer, også på nye arbeidsplasser. Arbeidslivet er ikke konstant, det er i stadig utvikling og det skal også vi som organisasjon være. Ragnhild og hennes kolleger er et bevis på at vi som forbund blir stadig mer mangfoldig.

På USF Verftet gikk kollegaene sammen om å melde seg inn for å finne et fellesskap i en bransje med mye uforutsigbarhet. Kulturbransjen er preget av at mange går på midlertidige kontrakter, i deltidsstillinger og som frilansere. Mange har en svak tilknytning til arbeidsstedet, men behovet for å stå sammen er sterkt. Nå har de sammen levert krav om tariffavtale, og i det kravet har de hele Fagforbundet i ryggen.

Tryggheten et medlemskap i Fagforbundet gir, den kommer fra dere tillitsvalgte. Det er deres tilstedeværelse ute på arbeidsplassene, kunnskapen dere viser ved å svare på små og store spørsmål og hjelpen dere gir når man trenger det som er ryggraden i Fagforbundet. Det er ikke uten grunn at vi sier at det er de tillitsvalgte som er Fagforbundets viktigste medlemsfordel.