Fikk økt stillingsprosenten til assistenter

Tøff mot arbeidsgiver: Leder i Fagforbundet Sortland, Hanne Næss, ga ikke opp og fikk til at assistenter nå kan søke høyere stillingsprosent enn 50 i Sortland kommune. (Foto: Ann-Julie Nordgaard Nesmoen/vol.no)

I mange år har Sortland kommune hatt en regel om at assistenter i helse- og omsorgssektoren ikke har fått større stilling enn 30 prosent fast. Fagforbundet tok dette opp våren 2021 og fikk økt det til 50 prosent. Men leder i Fagforbundet Sortland, Hanne Næss, var fremdeles ikke fornøyd.

13.06.2022 av Ellisiv Solskinnsbakk/Sissel-Anne Clausen
Sist oppdatert: 22.06.2022

Det viste seg at  kommunen benyttet assistentene opp mot 100 prosent stilling, men ikke ga tilbud om større stilling enn 50 prosent.

– 50 prosent fast stilling er bedre enn 30, men fremdeles ikke bra nok. Vi jobbet hardt for å få det til, men det føltes ikke som vi var helt i mål. Da måtte jeg sette meg ned og finne et grunnlag for å kreve tvisteforhandlinger, forteller Næss.

Tvist ble løsningen

Og grunnlag fant hun i AML §14,3 (fortrinnsrett for deltidsansatte til utvidet stilling), samt at hun fant et punkt i AML som gikk på diskriminering av yrkesgrupper, ettersom denne praksisen kun gjaldt assistenter i helse og omsorg.

– Det fine med å kunne tviste, er at arbeidsgiver er nødt til å høre på deg. Og da vi først satte oss ned, så var de jo helt enige, forteller fagforeningslederen.

6. mai 2022 kom kommunen og Fagforbundet Sortland til enighet om en ny protokoll. Det innebærer at assistenter nå kan søke om høyere stillingsprosent enn 50.

– Dette er vi veldig glad for å ha fått til, og nå handler det neste slaget om å sette assistenter bedre i stand til å ta fagbrev, forteller Næss.

Oppskriften på flere fagarbeidere

Hun mener at det med dagens ordning  er altfor lang vei til fagbrevet for assistenter som er i jobb.

– Kravet om 8000 timer må fjernes! Selv har jeg en datter som ønsker å ta fagbrev. Hun har jobbet i over fire år, men har bare fått opparbeidet seg litt over 3000 timer. Skal hun fortsette veien mot fagbrevet så vil det ta henne over ni år! Og det er helt unødvendig. Dette er en sikker måte for kommunen å frastøte seg folk på, når vi er i en situasjon hvor vi trenger flere folk, tordner fagforeningslederen.

Hannes råd til andre tillitsvalgte

Vi må være tøffere mot arbeidsgiver, mener Næss.

– Hvis magefølelsen sier deg at noe ikke er rett, så må du ikke gi opp. Trekk pusten og jobb videre.

Og det viktigste av alt:

– Tvist, tvist, tvist. Tvist på alt! Da må de høre på deg, smiler fagforeningslederen fra Sortland.

Mer om resultatet i den nye protokollen:

I protokollen kommer det frem at partene er enige i at det er store rekrutteringsutfordringer for denne gruppen, og at arbeidsgiver opphever denne  gamle praksisen. Dersom det ikke er faglærte søkere til utlyste stillinger, skal søkere uten nødvendig fagbrev tilbys stilling uavhengig av stillingsstørrelse, avhengig av om de ellers tilfredsstiller kravene til utlysningsteksten. Arbeidsgiver skal også legge til rette for å motivere assistenter for å kvalifisere seg til fagarbeider.

Det settes i gang et arbeid i helse og omsorg med å sortere ut arbeidsoppgaver tilhørende de ulike faggruppene, slik at det skal være rom for rene assistenter med oppgaver som ikke trenger fagutdanning, dersom ansatte uten fagkompetanse ikke ønsker å kvalifisere seg.