Kai Nygård, leder av Fagforbundets forhandlingsavdeling.

Lønnsoppgjør for organisasjonsansatte i kirkelig sektor i havn

Fagforbundet og Hovedorganisasjonen KA kom en drøy time på overtid natt til tirsdag i mål med ny tariffavtale for organisasjonsansatte i kirkelig sektor. Partene ble lost over målstreken av riksmekler Mats Ruland.

Hender som holder pappkopp, med småpenger

Lavest lønn uten tariffavtale

En av de viktigste jobbene til arbeiderbevegelsen er å sikre at alle som jobber har ei lønn å leve av, derfor har Fagforbundet bidratt til det regjeringsoppnevnte Lavlønnsutvalget. Rapporten viser at Norge har mindre lønnsforskjeller enn de fleste andre land og at de laveste lønningene stiger i takt med organisasjonsgrad og utbredelse av tariffavtaler.

Fra venstre: Helene Skeibrok, nestleder Fagforbundet, Monica Anderson, hovedtillitsvalgt i Våler og Moss kommune, Unn West, kommunalsjef Våler kommune og Ingrid Wergeland, rådgiver informasjonsavdelingen Fagforbundet.

Slik har de fått til tillitsreform i Våler kommune

Hva er egentlig tillitsreform, og hvordan har det endret arbeidshverdagen til de som jobber i barnehager i Våler kommune i Østfold? Svaret får du i ukas episode av Hele laget!

Ann-Helen Kvingedal, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet i Heim.

Heltidsrevolusjon i Heim

Det er stor mangel på helsepersonell, og spesielt i mindre kommuner. Mange steder renner millionene ut til dyre vikarer, men i Heim kommune valgte de en annen løsning - og økte andelen heltid fra 35 til 70 prosent!

Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Et godt budsjett for Fagforbundets medlemmer

Statsbudsjettet bidrar til at folk får bedre råd, satser på fellesskapets velferdstjenester og styrker arbeidslivet.

Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg holdt en sterk appell på markeringa av BPA-streiken.

Tvungen lønnsnemd avbryter BPA-streiken

Regjeringen har i et møte med Fagforbundet og NHO i dag, fredag 4. oktober, foreslått tvungen lønnsnemd. Bakgrunnen er at Statens helsetilsyn har meldt at det fra midnatt vil oppstå fare for liv og helse i streiken for brukerstyrte personlige assistenter (BPA).

Ingunn R. Jacobsen, medlem av Arbeidsutvalget og leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Varslet momskutt på vann og avløp: – Et velkomment utgiftskutt

Regjeringa varsler kutt i moms på vann- og avløps-avgifter fra 25 til 15 prosent i statsbudsjettet. Denne endringen vil bety besparelser for husholdningene.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Konkret og viktig kvinnehelsestrategi

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, er positiv til regjeringens kvinnehelsestrategi, som ble lagt fram torsdag 3. oktober av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.

Ukens gjest er Linn Herning fra For velferdsstaten.

Derfor vil vi ha kommersielle ut av velferden

Hva er det som gjør velferdstjenestene er så lite egna for kommersielle aktører? Hvordan fører kommersielle aktører til en todelt velferd?