Lønnsoppgjøret 2023

Lønnsoppgjøret i 2023 er et mellomoppgjør. Det betyr at det kun er lønnstillegg som er oppe til forhandling.

Fagforbundets krav til lønnsoppgjøret 2023

Hele Norge merker økte priser og økt rente, men de med lave inntekter blir hardere rammet enn dem med høye inntekter. Derfor krever Fagforbundet at hele laget av arbeidstakere skal få økt lønn i årets lønnsoppgjør, samtidig som de som har minst, må få mest.

Fagforbundet vil at årets lønnsoppgjør skal sikre arbeidstakerne økt kjøpekraft, ved at de får sin rettferdige del av verdiskapingen i samfunnet. Dette må skje gjennom generelle tillegg og heving av overenskomstenes lønnssatser. Vi vil sikre en solidarisk og rettferdig lønnsutvikling ved å prioritere likelønn og motvirke lavlønn.

Les hele uttalelsen fra Fagforbundets landsstyre om lønnsoppgjøret 2023

Datoer for lønnsoppgjøret 2023

Lønnsoppgjøret i år starter med forhandlingene i privat sektor. Fordi vi følger frontfagsmodellen i Norge er det partene i eksportindustrien som begynner. Her finner du datoer for de forskjellige områdene når de er klare.

Når begynner lønnsoppgjøret?

Mandag, 15. April 2024 Tirsdag, 30. April 2024
Mandag, 22. April 2024 Tirsdag, 30. April 2024
Mandag, 22. April 2024 Fredag, 26. April 2024