Nyheter

Tegninger av helsepersonell av forskjellige yrker står på rekke over teksten sammen gjør vi kloke valg

Gjør kloke valg – saman om ei sunnare helseteneste

Kampanjen «Gjør kloke valg» har som mål å redusere overbehandling i helsetenesta. Fagforbundet er eit av forbunda som har sluta seg til kampanjen.

barsel- og barnepleier Karoline Sol Danielsen på barne- og ungdomsklinikken Haukeland universitetssykehus

En hyllest til barsel- og barnepleiere

På barsel- og barnepleierdagen 10. oktober hyller Fagforbundet de som står i frontlinjen for barn og foreldrene deres, ofte under høyt arbeidspress og i følelsesmessig og faglig krevende situasjoner. Din innsats bidrar ikke bare til livets start, men også til å skape trygghet og omsorg som varer livet ut. Gratulerer med dagen!

Iren Luther er fornøyd med regjeringens satsing på rekruttering.

Solid rekrutteringssatsing i statsbudsjettet

Regjeringen styrker «Menn i helse» med åtte millioner kroner og «Jobbvinner» med fire millioner kroner.

Nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial og styremedlem i WorldSkills Norge, Helge Sporsheim.

Jublar for pengar til yrkesmeisterskapa!

WorldSkills Norway er foreslått bevilga 4,3 mil. I 2025 i regjeringas forslag til statsbudsjett.

Kvinneleg helsefagarbeidar sit til venstre ved eit bord med ein penn i handa På andre siden sit ein pasient i rullestol Pasienten er mimikklaus og høgre hand kvilar på bordet

Bekymret for fremtiden, sier du?

Helge Sporsheim, nestleder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, etterlyser mer engasjement rundt rekruttering av ungdom til helseyrker og rundt yrkeskonkurranser i dette innlegget i Dagens Medisin.

Helge Sporsheim, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial, har stor respekt for kompetansen som utøves i Yrkes-VM.

Med helsearbeiderfaget til VM

Forrige uke var Fagforbundet på plass i Lyon for å følge yrkes-VM. Det ble en fantastisk uke der vi fikk se verdens beste, unge fagarbeidere gi alt for faget og landet sitt.

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Det er bare sammen vi lykkes med framtidens helsetjenester

– Bedre oppgavedeling kommer også alle til gode, ikke bare de som får nye oppgaver, men hele personellgruppa, som kan få en mer levelig arbeidsbelastning ved at de kan dele på oppgavene i større grad, skriver Fagforbundets Iren Luther i Dagens Medisin.

Emma Straub deltar i yrkes-EM / EuroSkills i Gdansk som helsefagarbeiderlærling.

Emma Straub: – En inspirerende reise til Yrkes-VM 2024 i Lyon

Emma Straub (20) er en av Norges mest lovende unge fagarbeidere som skal representere landet vårt i helsearbeiderfaget under Yrkes-VM 2024 i Lyon, Frankrike 10.-15. september. I dette intervjuet deler hun sin reise, sine erfaringer og forventninger til konkurransen.

En skjermdump av en videostrøm, med et lite vindu med foredragsholder ved siden av et stort vindu med en presentasjon hvor det står "Arbeid med alvorlig syke barn og unge: hvordan bidra til samarbeid og god relasjon til foreldre?"

Arbeid med alvorlig syke barn og unge

Se opptak av nettkurs om hvordan du som helsepersonell kan bidra til samarbeid og god relasjon til foreldre (1t 7min).

Iren Luther (t.h.) er nøgd med dei nye opptakskrava. Her saman med nestleiar i LO, Sissel M. Skoghaug.

Fjernar unaudsynt karakterkrav

Regjeringa har foreslått å fjerne karakterkravet i norsk og matematikk for å kome inn på sjukepleiestudiet. – Stor siger for faget, seier Iren Luther.

– Fagforbundets medlemmer er opptekne av å yte så god omsorg for barn og unge i palliativ fase som mogleg, seier Helge Sporsheim

Ga innspel til retningsline om barnepalliasjon

Fagforbundet meiner ein må samle all relevant informasjon om palliasjon til barn og unge på ein plass, og leggje til rette for etter- og vidareutdanning for fagarbeidarar.

Fagforbundet er nøgd med at unge søkjer seg til helsesektoren.

Gode søkjartal til helsefagleg høgare utdanning

Høge søkjartal til helsefaglege fagskuleutdanningar og auke i søkjarar med sjukepleie på fyrste plass.

Helge Sporsheim, nestleiar av yrkesseksjon helse og sosial

Uroa over søkjartal til Vg3

For tredje året på rad er det nedgang i søkjarar til læreplassar i helse- og oppvekstfag.

Fronten av ein ambulanse i snølandskap

Framtidas akuttmedisinske tenester

Fagforbundet meiner ei satsing på kompetanse, betre samhandling og meir tillit er sentrale element i framtidas akuttmedisinske tenester.

Iren Luther, leiar av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Bekymra for video-retningsliner i helsetenesta

Fagforbundet uttrykkjer bekymring i høyringssvar til utkast for retningsliner for bilete-, film- og lydopptak i helsetenesta.

Emma Straub deltar i yrkes-EM / EuroSkills 2023 i Gdansk som helsefagarbeiderlærling.

Neste yrkes-NM er våren 2025!

WorldSkills Norway, som arrangerer yrkesmeisterskapa, har annonsert at neste Yrkes-NM blir i april 2025.

Barsel- og barnepleier Karoline Sol Danielsen på barne- og ungdomsklinikken Haukeland universitetssykehus

Etterlengta satsing på barsel- og barnepleiaren

Regjeringa framhevar barsel- og barnepleiaren som viktig kompetanse i framtidas svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

– Avhengig av hele laget av helsearbeidere

Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa vil at flere yrkesgrupper skal dele på oppgavene i helsevesenet og også satser på fagarbeiderne. Mette Nord mener Nasjonal helse- og samhandlingsplan er et godt virkemiddel for å løse utfordringene i helsevesenet.

Mette Nord, leder i Fagforbundet, mener sykehustalen inneholder mange viktige grep

Fagforbundet fornøyd med viktige kompetansegrep i sykehusene

Helseministeren varslet i sin sykehustale viktige tiltak for å sikre fellesskapets sykehus. – Det er gode nyheter for de ansatte på sykehuset at det ikke lenger forventes at de skal løpe fortere og jobbe mer, men heller jobbe smartere, sier leder i Fagforbundet Mette Nord.

Fagforbundet vert med i «Gjør kloke valg»-kampanjen

Kampanjen tek sikte på å redusere undersøkingar og behandling som pasientar ikkje har nytte av, og som i verste fall kan skade.