Bli med på 1. mai feiring med Fagforbundet Oslo

Fagforbundet Oslo venter på tur.

Fagforbundet Oslo venter på tur. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

1. mai feires arbeidernes internasjonale kamp- og solidaritetsdag.

27.04.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 27.04.2023

Bli med i tog sammen med Fagforbundet Oslo. Det blir musikk, faner og bannere. Vi stiller med Nordre Aker Janitsjar og Oslo Sporveiers musikkorps. Sistnevnt går først i toget etter fane og flaggborg, mens Nordre Aker Janitsjar går lengre bak.

Arrangementet starter på Youngstorget fra kl. 11.20 med appeller og togavgang kl. 12.50.

Appeller og oppstilling på Youngstorget

Hoveddelen av arrangementet starter klokka 11.50 med appell ved Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp. Årets talere er Siavash Mobasheri, gruppeleder for Rødt Oslo, Sunniva Holmås Eidsvoll, byråd for oppvekst og kunnskap og fylkesleder i Oslo SV, Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel, MDG Oslo, og Raymond Johansen, byrådsleder, Oslo Ap. Konferansier er Ingunn Gjerstad, LO i Oslo.

Etter talene, og at Sosialistisk kor har sunget «Internasjonalen», går toget fra Youngstorget omkring klokka 12.50.

Ny plassering

Vi har fått ny plass i år på grunn av graving. Se etter fana til Fagforbundet Oslo i/ved Pløensgate/nedre Youngstorget. Du kan også se etter fana til din egen fagforening.

Paroler

LO Oslos hovedparole er: Fortsatt kamp mot forskjells-Oslo – stem rødgrønt.

Fagforbundet Oslo bærer følgende paroler:

• Forsvar streikeretten.
  • Oslo trenger hele faste stillinger, tariffavtaler og fagopplæring.
  • Stopp de ulovlige bosettingene og drap på palestinere – still Israel til ansvar.
  • Kjerkol og Støre, nå MÅ dere høre, skrot sykehusplanene i Oslo NÅ.

Her kan du lese om alle LO Oslos paroler.

Bli med på 1. mai frokost

Flere fagforeninger arrangerer 1. mai frokost. Sjekk kalenderen på nettsidene.

Støtt Norsk Folkehjelps 1. mai-aksjon

Norsk Folkehjelps 1. mai-aksjon 2023 heter «På lag med folk i krig og kriser». Når en krise eller krig inntreffer må sivilbefolkningen beskyttes, grunnleggende behov dekkes og viktig informasjon formidles og spres. Under årets aksjon retter vi oppmerksomheten mot Ukraina, Palestina, Syria og Colombia.

Her kan du støtte aksjonen.

Om 1. mai

1. mai er arbeiderbevegelsens internasjonale kamp- og solidaritetsdag. Dagen har sin opprinnelse fra Chicago, der politiet drepte flere demonstranter under en generalstreik for åtte timers arbeidsdag i 1886. I Norge ble 1. mai for første gang markert 1890.