Solidaritet på tvers av lønnsnivå

Fagforbundet Oslo mener at de som tjener aller minst, må prioriteres.

Fagforbundet Oslo mener at de som tjener aller minst, må prioriteres. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Tariffpolitisk uttalelse fra Fagforbundet Oslos Fylkesmøtet 2023

28.03.2023
Sist oppdatert: 28.03.2023

Rekordhøy prisvekst preget 2022. Prisveksten målt ved konsumprisindeksen endte på 5,8 prosent for året 2022, den høyeste siden 1988. Vi lever i dyrtid. Strømprisene har steget og holder seg høye. Uten strømstøtten ville konsumprisveksten vært hele 7,8 prosent. Dette rammer mange husholdninger hardt. Høy inflasjon har ført til en galopperende prisstigning på varer og tjenester. For å forsøke å stagge denne går rentene kraftig opp. Høye renter merkes svært godt i et høyt priset boligmarked i hovedstadsområdet, hvor mange fra før har høy belåningsgrad.

Alle har merket økte kostnader. Med en reallønnsnedgang for de fleste lønnstakere, har en stor andel har mistet kjøpekraft. Nesten alle i Norge fått dårligere råd i 2022 grunnet økte matpriser. Mange av våre medlemmer har måttet stramme inn, men ekstra alvorlig er denne situasjonen for de som har minst fra før. De som lever rundt eller under fattigdomsgrensa.

Det er flere yrkesgrupper som henger etter i lønnsutviklingen og fortjener et lønnsløft. Men i det kommende mellomoppgjøret må vi tørre å snakke om solidaritet på tvers av lønnsnivå. Fagforbundet Oslo mener at de som tjener aller minst, må prioriteres. Det er familiene med lavest inntekt som rammes hardest av prisveksten og den økte utryggheten om egen økonomi. Da kan ikke oppgjøret innrettes slik at forskjellene mellom de som tjener mest og de som tjener minst blir større.

Fagforbundet Oslo støtter opp om frontfagsmodellen som gir en felles lønnspolitikk og rammer alle må forholde seg til. Innenfor frontfagets ramme er det imidlertid mulig å gjøre grep slik at de lavest lønte får et reelt løft og ikke blir hengende etter. Da må andre grupper i solidaritet vise mer måtehold.

Vi er bekymret over at ledere bevilger seg lønnstillegg langt ut over frontfagets ramme. Det undergraver modellen.

Inn i mellomoppgjøret er dette noe vi må ta med inn i alle forhandlingsutvalg på alle tariffområder.

•  Lavlønnstillegg må være et konkret tillegg som ikke skal spises opp av lokale forhandlinger i etterkant.
  • Lavlønnstillegget må gis ut fra individuelt lønnsnivå, ikke til overenskomstområder.
  • Alle lønnstillegg må gis som kronesummer, ikke i prosent.