Nå er det lavtløntes tur

Kristin Helene Adams ber om støtte til pensjonsstreik på talerstolen på Representantskapet i LO 21.2.23 (Foto: Roger Dehlin / Fagforbundet Oslo)

Stor enighet om målet for mellomoppgjøret.

22.02.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 24.02.2023

Representantskapet i LO møttes i Kongresshallen i Folkets hus tirsdag 21. februar. Målet var å legge føringer for årets mellomoppgjør. Med stor enighet vedtok man en uttalelse med krav om økt kjøpekraft. Det vil si lønnstillegg over 4,8 prosent, som er den forventede prisveksten.

Lavtlønte vil bli prioritert framfor de med høyere lønn. Det skal skje med kronetillegg og egne lavtlønnstilegg.

Det handler om solidaritet

Leder for Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin, var til stede som en av representantene fra Fagforbundet.

- Å prioritere de lavtlønte betyr eksempelvis å prioritere barnehageansatte, helsefagarbeidere og assistenter. Det er typiske kvinneyrker og i tråd med lønnspolitikken til Fagforbundet Oslo. Når prisene går opp er det de som tjener dårligst som merker det først og mest. I fjorårets oppgjør i Oslo kommune fikk vi til kronetillegg for lavtlønte som førte til over seks prosent lønnsøkning for enkelte! Det er solidaritet i praksis, sier Dehlin.

Vi må vinne streiken

Å gi de lavtlønte et løft ble også markert ved applaus til våre streikende kamerater i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. Der streiker 22 medlemmer for en bedre pensjon. Tilsammen er de 42 stykker over hele landet. Plasstillitsvalgt Kirstin Helene Adams på Teisentoppen barnehage snakket til forsamlingen om viktigheten om en livslang og levelig pensjon også for sine medlemmer. Tilsvarende pensjon finnes allerede i de andre offentlige og private barnehagene.

- Taper medlemmene på Teisentoppen barnehage kampen, kan vi oppleve at de private barnehagene vil melde overgang til NHO for å spare penger. Derfor må vinne denne streiken, avslutter Roger Dehlin.

Tariffpolitisk uttalelse mellomoppgjøret 2023.