Hele laget skal ha et godt lønnsoppgjør!

Harald Nævdal, leder seksjon for personalledelse mottar kravet på vegne av Oslo kommune. Ved hans side sitter spesialrådgiver Knut Kvamsdahl. (Foto: Anders Greif Mathisen)

I dag, 27. april, starter forhandlingene om mellomoppgjøret i Oslo kommune. Kl. 10.00 møttes partene i første runde for å overlevere kravene.

27.04.2023 av Anders Greif Mathisen
Sist oppdatert: 27.04.2023

- Vi krever likt lønnstillegg for alle og et løft for de lavtlønte i mellomoppgjøret for Oslo kommune. Derfor må løsningen være kronetillegg og ikke prosenter. Vi krever videre at hele oppgjøret skjer gjennom kollektive forhandlinger på sentralt nivå og at lønnstillegg gis i sin helhet på lønnstabellen, sier Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo.

Henger etter

- Kommunal sektor blitt hengende etter i lønnsutviklingen i tre år på rad. Det er en utvikling som ikke kan fortsette. I år må de ansatte i kommunene sikres bedre. Derfor krever vi en lønnsutvikling på linje med frontfaget 2023, med tillegg for denne mindrelønnsutviklingen, sier Dehlin.

Han understreker også viktigheten av sentrale forhandlinger: - Sentrale tillegg er et av de viktigste virkemidlene mot økende lønnsforskjeller mellom grupper og mellom kvinner og menn.

Partene har frist fram til midnatt natt til 1. mai på å bli enige. Om forhandlingene ikke fører fram går oppgjøret videre til mekling.