Hvorfor jobber Fagforbundet med politikk og støtter noen politiske partier?

Som medlem i Fagforbundet kan du selvsagt stemme på hvilket parti du vil. Men som arbeidstakerorganisasjon støtter Fagforbundet politiske partier som jobber for et trygt og godt arbeidsliv.

Kan tillitsvalgte gi meg råd når jeg skal søke jobb?

Hvorfor skal jeg være organisert når jeg får det samme som mine kollegaer som ikke er organiserte?

Hvis jeg melder meg inn, må jeg ha innboforsikring gjennom Fagforbundet? Jeg har allerede forsikringer og ønsker ikke å bli dobbelforsikret.

Hvorfor er Fagforbundet opptatt av å hjelpe folk i utlandet, når det fortsatt er mange som trenger hjelp her i landet?

Jeg er beskyttet av norsk lov; hvorfor skal jeg melde meg inn da?

Er ikke fagforeningsarbeid bare politikk? Jeg vil ikke være fagorganisert i LO fordi jeg ikke er enig i den rødgrønne politikken.

Hva har fagbevegelsen gjort for arbeidstakerne?

Innvandrere behøver vel ikke å fagorganisere seg?

Er ikke fagbevegelsen gått ut på dato?

Hvordan blir min yrkesgruppe ivaretatt av Fagforbundet

Jobber Fagforbundet for at vi skal få fagbrev i flere yrker?

Hvordan jobber Fagforbundet med heltidskultur?

Hva gjør Fagforbundet for å bedre det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet på norske arbeidsplasser?

Hva gjør Fagforbundet for selvstendig næringsdrivende og frilansere?

Jeg er sommervikar, er det noe vits at jeg organiserer meg?

Trenger jeg som har en midlertidig stilling å bli medlem i Fagforbundet?

Er det dyrt å være medlem?

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Hva skal til for å kreve tariffavtale

Tariffavtaler regulerer lønns- og arbeidsvilkår. Hovedavtalen inneholder bestemmelser om forhandlingsordning, prosedyrer samt arbeidsgivers og tillitsvalgtes rettigheter og plikter.