Kampen er ikke over

Cathrine Slettebakk er leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Post Oslo og Omegn. (Foto: Birgit Dannenberg)

Bli med på 8.marsfering.

04.03.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 07.03.2024

Cathrine Slettebakk er leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo. Hun postfortoller og tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Posten Oslo og omegn. Vi har stilt henne noen spørsmål om 8. mars og hvorfor dagen er viktig for henne.

8. mars betyr kvinnekamp

- Kvinner i Norge har grunnleggende rettigheter, som lov til å jobbe, kjøre bil, og ytre oss fritt. Slik har det ikke alltid vært, og dessverre er det ikke situasjonen til mange kvinner rundt om i verden. Jeg er for en balansert fordeling. Kvinneandelen i norske kommunestyrer er svakt økende. Seksti prosent av representantene er fortsatt menn. Arbeidslivet er heller ikke likestilt ennå. Det er flere kvinner som jobber ufrivillig deltid og får ikke fast stilling. Derfor er 8. mars en viktig. Kampen er ikke over, sier Cathrine Slettebakk.

Hele og faste stillinger betyr frihet

- Kvinnedagen feirer jeg med å gå i tog sammen med ungdomsutvalget. Fagforbundet Oslo har egen parole i 8. mars toget. Den sier: "Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå". Denne parolen betyr frihet. Frihet til å ha en stabil økonomi og trygg hverdag. Fra et likestillingsperspektiv ser vi at flest kvinner jobber deltid. Heltid gir stabilitet og muligheten til å kunne kjøpe seg leilighet, og generell frihet i hverdagen som for eksempel å kunne dra ut å spise eller tilegne seg en hobby eller to. Frihet skal ikke baseres på kjønn. Derfor er hele og faste stillinger veldig viktig for å sikre likestilling, avslutter Slettebakk.

Program for 8. mars 2024

Vi møtes i Apotekergata 8. klokka 16. Fagforbundet Oslo inviterer til litt mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Så går vi i samlet flokk til Youngstorget hvor det blir appeller og kulturinnslag fra 17.50 - 18.00: Åpning med sang av Akerselva kvinnekor. Konferansier er Jorunn Folkvord. Appellanter er Abida Raja, Marie Antoniette, Ingunn Gjerstad, Kristin Hetle, Selma Flo-Munch og Solveig Hagen Strand, Kulturinnslag fra Ella Marie Hætta Isaksen og Akerselva kvinnekor.

Hovedparole i år: "Ikke én til - stopp menns kvinnedrap!".

Fagforbundet Oslos parole: "Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå!".

Her finner du alle parolene og info om programmet.