Marker kvinnedagen sammen med Fagforbundet Oslo

Klar for 8. mars! Fra vestre: Anna Elisabeth Uran, Roger Dehlin, Kathrine Forsdahl, Trine Posaas Nilsen, Cathrine Slettebakk, Cathrin Snare, Anders Greif Mathisen, Lasse Kristiansen, Lars Ole Beichmann, Sidsel Strand, Stein Olav Ringen. (Foto: Martin Halsos)

Program for 8. mars.

29.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 01.03.2024

Gå i tog for likestilling sammen med fagforeningskamerater. Den 8.mars markeres den internasjonale kvinnedagen på Youngstorget. Det blir appeller og kulturinnslag. Etterpå blir det tog gjennom Oslo sentrum. Bli med på feiringa av denne viktige dagen sammen med Fagforbundet Oslo.

Følg vår parole

- Vi håper så mange som mulig blir med og går bak Fagforbundet Oslos parole: «Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå!», sier Trine Posaas Nilsen, politisk sekretær i Fagforbundet Oslo.

- Bakgrunnen for parolen er at det norske arbeidsmarkedet er kjønnsdelt. Vi kvinner er overrepresentert i yrker med mye deltid, midlertidige stillinger og lave lønninger. Det er en farlig miks som gjør at vi blir ekstra sårbare ved samlivsbrudd og dyrtid. Fulltidsjobb betyr full lønn og full pensjon, og fast jobb betyr at du kan få lån og planlegge framtida. At arbeidsgiver må satse på egne ansatte er en kritikk av byrådet som nå vil konkurranseutsette kommunens virksomheter. Konkurranseutsetting vet vi av erfaring vil få konsekvenser for våre medlemmers lønns og arbeidsvilkår. Kritikken rettes også til andre arbeidsgivere som setter tjenester på anbud, fremfor å satse på utvikling i egen organisasjon, forteller Posaas Nilsen.

Bli med på mat og prat

Fagforbundet Oslo inviterer til litt mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Vi møtes i Apotekergata 8, kantina i 2. etasje, fra 16.00, fredag 8.mars.

Alle er velkomne, men registrer deg gjerne slik at vi får en liten oversikt over hvor mye mat vi skal lage.

Påmelding: 8. mars - mat og prat før toget.

Program for 8. mars 2024

Tid og sted: 17.50-18.00 på Youngstorget.

Åpning med sang av Akerselva kvinnekor. Konferansier er Jorunn Folkvord. Appellanter er Abida Raja, Marie Antoniette, Ingunn Gjerstad, Kristin Hetle, Selma Flo-Munch og Solveig Hagen Strand, Kulturinnslag fra Ella Marie Hætta Isaksen og Akerselva kvinnekor.

Hovedparole i år: «Ikke én til - stopp menns kvinnedrap!».

Her finner du alle parolene og info om programmet.

Bli med som vakt

8.marskomiteen trenger vakter til Youngstorget og til toget. Absolutt alle kan være vakter. Det kreves ingen forkunnskap for å bidra. Vi oppfordrer særlig menn til å melde seg. Det er en fin måte å vise solidaritet på, slik at flest mulig kvinner kan ta del i toget.

Vaktene møter før markeringen starter i Møllergata 24, i LO Oslos lokaler, kl. 17, fredag 8. mars. Pizzaservering fra kl. 1645!

Her melder du deg på for å være vakt.