En viktig dag for fagbevegelsen

Macarena Margit Olsen er valgt sekretær i Fagforbundet Oslo og utdannet hjelpepleier med videreutdanning i palliasjon. (Foto: Birgit Dannenberg)

Bli med på kvinnedagen!

01.03.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.03.2024

Macarena Olsen Margit er valgt sekretær i Fagforbundet Oslo, og er den første sekretæren med minoritetsbakgrunn. Hun er utdannet hjelpepleier, med etter- og videreutdanning i palliasjon, og tidligere hovedtillitsvalgt i bydel Alna i Oslo kommune. Hun er medlem i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo og sitter i Mangfoldsnettverket til Fagforbundet Oslo. Vi har spurt henne om hvorfor 8. mars er viktig for henne.

En dag for å feire prestasjoner

- For meg er kvinnedagen 8. mars en anledning til å feire kvinners sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske prestasjoner. Det er også en dag for å reflektere over ulike kampsaker knyttet til likestilling, kvinners rettigheter og kampen mot diskriminering og undertrykkelse av kvinner over hele verden, sier Macarena Olsen Margit.

Fagbevegelsen er en sentral aktør for likestilling

- Den 8. mars er en dag som betyr mye for fagbevegelsen. Den minner om kampen for kvinners rettigheter i samfunnet og arbeidsplassen. Fagbevegelsen har vært, og er, en sentral aktør i kampen for lik lønn for likt arbeid, like muligheter for karriereutvikling, vern mot diskriminering og trakassering på grunn av kjønn. Og som kvinne med minoritetsbakgrunn åpner det seg mange muligheter til å kunne både påvirke og medvirke i arbeidet for likestilling, forteller hun.

Gå i tog for hele og faste stillinger

- Fagforbundet Oslo har egen parole i årets tog: «Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå», Jeg oppfordre folk vil stille seg bak den. Å satse på egne ansatte, ved å tilby hele og faste stillinger, er en sentral del av kampen for likestilling. Kvinner er overrepresentert i midlertidige-, deltids- eller usikre jobber. Å tilby hele og faste stillinger bidrar til å bekjempe dette kjønnsskillet og sikrer at alle arbeidstakere har tilgang til anstendige og trygge arbeidsforhold. Det er viktig å stå sammen i denne kampen, avslutter Macarena Olsen Margit.

Program for 8. mars 2024

Vi møtes i Apotekergata 8. klokka 16. Fagforbundet Oslo inviterer til litt mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Så går vi i samlet flokk til Youngstorget hvor det blir appeller og kulturinnslag fra 17.50 - 18.00.: Åpning med sang av Akerselva kvinnekor. Konferansier er Jorunn Folkvord. Appellanter er Abida Raja, Marie Antoniette, Ingunn Gjerstad, Kristin Hetle, Selma Flo-Munch og Solveig Hagen Strand, Kulturinnslag fra Ella Marie Hætta Isaksen og Akerselva kvinnekor.

Hovedparole i år: «Ikke én til - stopp menns kvinnedrap!

Fagforbundet Oslos parole: Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå!

Her finner du alle parolene og info om programmet.