Regler og råd for hjemmekontor

Illustrasjon hjemmekontor

Illustrasjon hjemmekontor (Foto: Olga Pink / Mostphotos)

I et tidligere nyhetsbrev kunne du lese at svært få av Fagforbundets medlemmer har skriftlig avtale om hjemmekontor. Det skal du ha hvis du jobber hjemmefra som en fast ordning! Arbeidstilsynets sider om hjemmekontor er en glitrende ressursbank med regler og råd. De har også en mal til en avtale som kan lastes ned og tilpasses den enkelte virksomhet. Den kan du tipse tillitsvalgte eller arbeidsgiver om hvis du mangler en avtale.

20.09.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 20.09.2023

Av Fagforbundets medlemmer med tilgang til hjemmekontor, er det bare 43 prosent som har en skriftlig avtale med arbeidsgiver. Det viser medlemsundersøkelsen.

Hjemmekontorforskriften stiller krav om at arbeidsgiver og arbeidstaker skal inngå en skriftlig avtale om hjemmekontor dersom hjemmearbeidet regnes som en fast ordning. Det gjør det hvis hjemmearbeidet har et visst omfang og utføres jevnlig, for eksempel én dag i uka.

Arbeidstilsynets sider om hjemmekontor har en god oversikt over reglene, og en avtalemal du kan tipse tillitsvalgt eller arbeidsgiver om. Malen kan lastes ned og tilpasses ulike virksomheter.

Avtaler om hjemmearbeid skal som et minimum ha informasjon om:

• omfanget av hjemmearbeidet, for eksempel hvor mange dager/timer i uka
  • arbeidstiden som gjelder for hjemmearbeidet
  • hvor lenge avtalen varer, hvis den er midlertidig
  • eierskap til og drift og vedlikehold av utstyr

Avtalen bør også si noe om andre forhold som er aktuelle for hjemmekontorordningen. Dette er noe av det arbeidsgiver kan vurdere å legge inn i avtalen:

• Når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
  • Rett til og frist for å si opp avtalen
  • Prøvetid for ordningen
  • Saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av digital og utskrevet dokumentasjon