Sparer tid, penger og miljø med 3D-printer

Kjell Arne Indregård er fagarbeider i Sporveien og medlem av Fagforbundet Oslo Sporveiers Arbeiderforening. I hånda holder han en nakkestøtte som er blitt reparert med en 3D-printet del. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

På t-baneverkestedet på Avløs bruker fagarbeider Kjell Arne Indregård 3D-printer for å erstatte deler, lage prototyper for spesialverktøy og biter som ellers måtte spesialbestilles fra produsenten.

08.09.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 09.09.2022

Vi har møtt fagarbeideren i 3D-rommet på Avløs t-baneverksted i Bærum kommune, for å høre om fordelene med 3D-printing og hvorfor han begynte med det. Kjell Arne Indregård er medlem av Fagforbundet Oslo Sporveier Arbeiderforening.

- Jeg har fagbrev som anleggsmaskinreparatør og bilskadereparatør. Tidligere har jeg jobbet i bilbergingsbransjen. Jeg begynte med 3D-printing for virksomheten etter eget initiativ. Sporveien er opptatt av digitalisering og innovasjon, og mine ledere har motivert og støttet meg.

- Det hele startet med at min kone meldte meg på 3D-printerkurs på Asker bibliotek. Etter kort tid gikk jeg til innkjøp av egen 3D-printer, Den fikk stå oppå verktøykassen på jobben. Programmet jeg tegnet med ble fort for enkelt (Tinkercad ) og jeg gikk over til Autodesk Fusion 360.  Etter hvert kjøpte Sporveien inn proff lisensen. Ved siden av det så bruker jeg hjelpevideoer på Youtube. Til nå er problemer og utfordringer blitt løst der. Jeg har selv montert printerne, men snart vil jeg få en ny proff fabrikkmontert 3D-printer. Den kan skrive ut i to forskjellige materialer samtidig. Den kan også skrive ut andre og bedre materialtyper.

- Å lage delene selv gjør at vi raskt kan reparere utstyr og få tog og trikk på skinner , til glede for byens befolkning. Det er også langt billigere å gjøre det selv.  Produsentene tar gjerne et høyt påslag når vi kjøper fra dem. Det sparer også miljøet. Ofte må man skifte ut store deler, fordi en bitte liten del er slitt ut. For eksempel kan en nakkestøtte til en førerstol havne i søpla på grunn av et ødelagt feste. Vi har også slitt med USB-uttak som stadig blir ramponert i t-banevognene. Med hjelp av 3D-printer har vi fikset problemet selv. Jeg har laget et eget verktøy som letter jobben med å skifte dem ut. Verktøyet ligner en pipe, og har et ergonomisk grep.

- Fordelen med 3D-printing er stor. I framtida kan flere av delene vi har på lager produseres ved behov  og ikke ta plass på lageret. Plastmaterialet vi bruker til deler på toget er EN-sertifisert i henhold til styrke, brann og avgasskrav. Vi er i kontinuerlig dialog med produsentene om nye materialer vi kan bruke. Det finnes allerede 3D-printere for metall, men de er foreløpig veldig dyre. Når prototyper av verktøy og deler er ferdig testet, sender vi digitale 3D-tegninger til komponent avdelingen på Ryen for dreiing eller fresing av sluttproduktet. Noen ganger har vi bestilt tjenester fra eksterne leverandører for å få spesialherdet verktøy.

- Jeg tenker at i framtida blir spennende med ny teknologi i Sporveien.