Bruker Fagforbundets politikk i vervinga

Miljan Zdravkovic er bussjåfør, medlem i OSA og tillitsvalgt i Unibuss.

Miljan Zdravkovic er bussjåfør, medlem i OSA og tillitsvalgt i Unibuss. (Foto: Miljan Zdravkovic)

Sammen er vi sterke, men hvordan går man fram for å verve nye medlemmer?

20.06.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 21.06.2022

I anledning Fagforbundsuka har vi intervjuet Miljan Zdravkovic. Han er bussjåfør, tillitsvalgt i Unibuss AS og medlem i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet (OSA). Vi har spurt han om hvorfor han valgte OSA og om hans beste vervetips.

Hvorfor valgte du å bli medlem i OSA?

- Jeg er opptatt av at folk skal ha det bra  på jobben. Erfaringene med anbudsutsetting er ikke bra i transportsektoren. Inntjeninga kommer av at det kuttes i utgifter til vedlikehold og lønn til ansatte. Det er dårlig både for samfunnet og for oss bussjåfører. På min arbeidsplass finnes det tre fagforeninger: YTF (Yrkestrafikkforbundet), Fellesforbundet og  OSA. Da jeg fant ut at Fagforbundet sentralt sammen med OSA jobbet for buss i egenregi, mens YTF og Fellesforbundet var for anbud, var saken klar. Det ble OSA.

- Fagforbundet er det eneste forbundet som har jobbet for buss i egenregi. Det har vi gjort i 20 år. I år fikk vi LO kongressen med på at kollektivtrafikken skal driftes av kommunen. Det viser at Fagforbundet tar vare på medlemmene sine.

- Jeg er glad for at også Fellesforbundet stemte for buss i egenregi på LO kongressen. Det er kjempebra. Dessverre kan man ikke si det samme om YTF, selv om enkelte av deres tillitsvalgte sier de er imot anbud. Dette er deres egne meninger og er uten kraft.

Hva er ditt beste vervetips?

- Mitt beste vervetips  er å snakke om arbeidspolitikk. Jeg  bruke de dårlige eksemplene fra anbudsutsettinga i transportsektoren og fortelle om hvordan Fagforbundet og OSA har jobbet for drift av buss i egenregi.

- Jeg forteller også at vi er en fagforening som jobber for rettferdighet. Derfor må du være enig i at de som tjener dårligst blir prioritert. Du må også være enig i at det beste er sentrale forhandlinger. For da sikrer man at alle får. Lokale forhandlinger bør unngås, for da bestemmer arbeidsgiver alt.

- Fagforbundet er opptatt av en streik ikke skal gå ut over medlemmene. Mange forstår ikke at medlemskapet ditt bestemmer hvor mye du får i streikebidrag. Som medlem i OSA får du 70 prosent av lønna di skattefritt ved streik. Har du 35 000 i måneden betyr det 10 000 kroner mer utbetalt, enn hvis du hadde vært medlem av Fellesforbundet og YTF. Du har heller ingen karenstid, slik at du kan få streikebidrag selv om du nettopp ble medlem.

- OSA har gode kurs og deler kunnskap. Alle nye medlemmer får introduksjonskurs i regi av fagforeninga, slik at folk vet hva de har krav på. De tillitsvalgte er også godt skolerte.

- Mitt siste tips er å følge opp de du verver. Jeg bruker mobilen flittig når jeg har fått et nytt medlem, for å fortelle dem om gode tilbud og hva de har rett på.

Her kan du lese mer om bussdrift i egneregi.