Sparer byen for millioner med færre stifter

Ola Floberg er leder for Oslo Sporveiers Arbeiderforening. Fagforbundet og besøker medlem og sadelmaker Hamid Ahmadi på Ryen. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Ved å ikke sette bort jobben kan kommunen spare penger. Det kan sadelmaker Hamid Ahmadi i Sporveien bekrefte.

01.07.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 01.07.2022

Sammen med en kollega har Hamid Ahmadi hovedansvar for vedlikehold av seter på trikk og T-bane. De får internt skryt for arbeidet, som blir gjort langt billigere enn hvis det hadde blitt satt ut. Vi har besøkt ham på Ryen og stilt noen spørsmål om den gode jobben han gjør.

Gratulerer med den gode jobben du gjør. Hva er din bakgrunn?

- Takk, jeg har fagbrev i industritapetsering og møbeltapetsering. Før jeg kom til Norge sydde jeg skinnklær. Da jeg kom hit jobbet jeg flere steder som møbeltapetserer. Fra 2010 har jeg jobbet i Sporveien. Jeg elsker jobben min og bor bare åtte minutter unna.

Hvorfor er du fagorganisert?

- På jobbintervjuet fikk spørsmål om jeg ville være med i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet (OSA). Det takket jeg ja til. Fordelen med å være fagorganisert er at hvis det blir krise, eller du mister jobben, så får du god hjelp.

Hvordan du har spart arbeidsplassen for millioner

- Opprinnelig kom setene på t-banen med over hundre og tjue stifter. De måtte fjernes, og stiftes på nytt, hver gang man måtte skifte stoff. Min kollega Bente Pettersen og jeg fant ut at det var faglig forsvarlig å stifte 25 til 30 stifter pr. sete. Tid og arbeidskraft er penger. Ved å bruke færre stifter trenger man færre hender. Kunnskapen førte til at vi to fiksa en bestilling på 12 000 t-baneseter, og sparte dermed millioner for Sporveien.

- Det gjelder også trikken. Her krevde setene opprinnelig 200 stifter. Vi bruker kun femti. Det betyr at vi kan fikse seter på en ramponert trikk i løpet av neste dag. Slik kan trikken tas raskt i bruk. Alternativet ville vært å sende setene til en annen kant av landet, med ekstra kostnader for transport og administrasjon.

- Jeg synes at så lenge Sporveien har egne fagpersoner, bør ikke jobben sette ut.  Av og til hører vi Sporveien vil bestille seter fra andre bedrifter. Vi har samme utstyr, vi leverer bedre kvalitet og vi gjør det billigere. Det synes jeg er trist.

Jobber for egenregi

Ola Floberg er leder av OSA. Han sier at sadelmakerne på Ryen er et av mange gode eksempler på at offentlige tjenester ikke bør på anbud. De drives best med faste ansatte i hele stillinger:

- OSA jobber for at kommunen skal driver tjenestene selv. Det er bra for kommunen og det er bra for de ansatte som er våre medlemmer. Sporveien driver det meste i egenregi og det gir stordriftsfordeler. Jobben sadelmakerne på Ryen gjør er et godt eksempel.

- Med Fagforbundets hjelp har LO vedtatt at det skal jobbes for at de kommunale busstjenestene skal bli drevet av kommunene selv. Vi gleder oss til når bussjåførene igjen er ansatt i Sporveien.