8. mars gir håp for kvinner og menn

Vi har spurt kvinnelige tillitsvalgte hvorfor de støtter en av Fagforbundet Oslos tre paroler for 8. mars og hvorfor dagen er viktig for dem.

01.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 03.03.2022

Hvorfor støtter du parolen « - En for alle, alle for en – applaus erstatter ikke likelønn»?

- Jeg hørte en gang noen si følgende: Hvorfor er det slik at de som har de mest samfunnskritiske yrkene har den laveste lønna, undrer Siri Follerås. Hun er utdanna hjelpepleier og leder for Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo.

- Sykepleieren kunne ikke gjort jobben sin uten at renholderen hadde holdt lokalene rene. Vi hadde hatt stor mangel på pleiepersonell, hvis sykepleieren skulle ta alle pleie oppgavene uten hjelp av helsefagarbeideren. Sykepleieren hadde ikke mulighet til å gå på jobb uten barnehagemedarbeideren til å passe barna sine, eller bussjåføren til å kjøre seg til og fra. Sykepleieren hadde ikke gjort jobben sin uten at det satt ansatte på lønningskontoret for å utbetale riktig lønn, forteller Follerås.

-Vi er alle avhengig av hverandre i arbeidslivet, ingen er viktigere enn andre.  Det viktig og riktig å spille på hele laget, sier Follerås.

Hva betyr 8. mars for deg?

- 8. mars er viktig for meg fordi det er på denne dagen vi ser hvilken kraft og samhold det er i kvinnebevegelsen og likestillingskampen. Det gir håp for nye generasjoner jenter og kvinner – og menn, avslutter Siri Follerås

Fagforbundet Oslos 8. mars paroler

I år stiller Fagforbundet Oslo med tre paroler:

• En for alle, alle for en – applaus erstatter ikke likelønn
  • Jeg er livslang – det må pensjonen min også være
  • Helse hele livet – styrk AFP og særaldersgrensen

Program for 8. mars

Fagforbundet Oslo inviterer til mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Møt oss fra 16.00 i Fagforbundet Oslos kantine i andre etasje, Apotekergata 8 i Oslo sentrum.

Vil du være parolebærer eller vakt?

Send Fagforbundet Oslo en epost om du ønsker du å bære en av våre paroler.

8. marskomiteen trenger vakter til Youngstorget og til toget. De oppfordrer spesielt menn til å melde seg. Det er en fin måte å vise solidaritet med kvinner og kvinnebevegelsen.

Fyll ut dette skjema for å bli vakt.