LO krever økt kjøpekraft for alle

I dag vedtok LOs representantskap hovedkravene for lønnsoppgjøret i år. Retningen for lønnsoppgjøret er dermed klar.

22.02.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.02.2022

- Lønnsoppgjør er ikke fordeling til noen, fordi de fortjener det. Det er hele laget av arbeidere og ikke enkelt grupper som får jobben gjort, forklarer LO Kommune Oslos leder Per Egil Johansen, som var delegat på møtet.

Frontfaget leverer en balansert løsning

Vedtaket innebærer at forhandlingene skal foregå som forbundsvise oppgjør. Det betyr at frontfaget, det vil si konkurranseutsatt industri forhandler først, og legger dermed grunnlaget for de andre oppgjørene.

- Frontfaget har tjent oss i gode som i onde tider både i privat og offentlig sektor. For lavtlønte er frontfagsmodellen en garanti for at lønnsforskjellene mellom yrkesgruppene ikke blir for store, slik vi kjenner det fra andre land. Det er også god likelønnspolitikk, fordi det er kvinneyrkene som tjener minst, sier Anna Elisabeth Uran, 2. nestleder i Fagforbundet Oslo. Hun var også delegat på møtet.

Vi drar ikke stigen opp etter oss

Det tas til orde i uttalelsen for en solidarisk og rettferdig lønnspolitikk ved å prioritere likelønn og motvirke lavlønn. Dersom den kollektive fornuften i frontfagsmodellen forvitrer, blir det langt høyere arbeidsledighet og større forskjeller i samfunnet. Lønnsfordelingen mellom grupper generelt ville økt, spesielt likelønnsutfordringene ville blitt større.

Her kan du lese LOs tariffpolitisk uttalelse.