Kommunebudsjettet handler om hverdagen vår

Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial.

Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial. (Foto: Fagforbundet)

Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet mener at tillitsvalgte bør benytte muligheten de har til å påvirke kommunens budsjett. – Som tillitsvalgt vet du at kvaliteten på helse- og omsorgstilbudet til innbyggerne er avhengig av tallene i budsjettet, sier Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial.

04.10.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 27.11.2018

- Hvordan arbeidshverdagen til de ansatte i helse- og omsorgstjenestene skal være, styres også av hvor mye penger politikerne bevilger. Kuttes det for mye, går det ut over bemanningen. Er det for lav bemanning, blir det mindre tid til eldre og pleietrengende, sier Kurt Rønning.

For å gjøre det enklere for tillitsvalgte å engasjere seg i budsjettprosessen, har seksjonen laget både en oppskrift på hvordan du kan gå fram og enkel argumentasjon for hva som bør prioriteres i kommunens budsjett. Rønning er spesielt opptatt av at de tillitsvalgte må benytte seg av muligheten de har til å påvirke budsjettet der de bor.

Store, viktige veivalg

- Det er rett og slett et privilegium, mener han. I forbindelse med budsjettet tas det veivalg av stor betydning for kommunens innbyggere. Det kan være spørsmål om privatisering, skal kommunen investere i nye bygg eller sette av mer penger til etterutdanning av de ansatte. Fagforeninger og tillitsvalgte må passe på å være med i prosessen. Både på vegne ansatte og innbyggere.

Budsjettet handler om mennesker

Yrkesseksjonen er opptatt av at budsjettet betyr noe for menneskene i kommunen. Det er ikke bare tall og prosenter. En reduksjon på en prosent høres kanskje ikke så mye ut, men kan få store konsekvenser for de som er avhengige av hjelp og støtte.

- Å få oversikt og kunnskap om et helt kommunebudsjett kan høres vanskelig og innfløkt ut, men det trenger ikke å være det. Vi må bare gjøre det nært og sette det inn i vår egen hverdag. Som tillitsvalgte og ansatte i kommunen er vi opptatt av at kommunen er en god arbeidsgiver, og at vi har anstendige lønns- og arbeidsforhold. Vi kjenner vi de kommunale tjenestene og velferdstilbudet ekstra godt. Derfor kan tillitsvalgte gi politikerne gode råd i budsjettprosessen, og jeg ønsker dere lykke til budsjettarbeidet, sier Kurt Rønning.

Trenger du tips?

Last ned tipsheftet: Slik kan du gå fram for å påvirke kommunebudsjettet

Trenger du mer kunnskap om tall, økonomiplaner, utgiftsutjevning og annen budsjettinformasjon, kan du sjekke boka til rådgiver i Fagforbundet, Bjørn Kristian Rudå:

Kommuneøkonomi for tillitsvalgte og politikere