Nettstedet er under oppgradering og kan derfor i perioder være ustabilt eller mangle innhold.

Frontfagsmodellen enkelt forklart!

Vi er midt i årets lønnsoppgjør, og den berykta frontfagsmodellen blir diskutert heftig. Hva er egentlig frontfagsmodellen? Hvordan fungerer den? Og hvorfor er den så bra? Dette og mer får du vite førstkommende torsdag på Fagforbundets frokostmøte.

Norske og polske tillitsvalgte: felles erfaringer med å ta tjenester tilbake

Dårlig behandling av ansatte, umoderne og lite miljøvennlig utstyr og lav kvalitet på tjenestene. Konkurranseutsetting av kommunale tjenester har negative konsekvenser uansett om det skjer i Polen eller Norge.

Den bestemmer lønna di - men hva er egentlig frontfagsmodellen?

Resultatet av frontfagsforhandlingene bestemmer lønna di. Derfor er det også viktig å vite hva modellen betyr. Hos frifagbevegelse finner du svar på hva som er så bra med den - og hvorfor vi må forsvare den.

Et uvanlig mellomoppgjør - med fare for streik

Fagforbundet og andre forbund gjør seg klare til mulig streik. Det er helt uvanlig fordi tariffavtalene i utgangspunktet gjelder for to år om gangen, fra hovedoppgjør til hovedoppgjør.

Ny og lavere boliglånsrente på LOfavør boliglån

Rentene på LOfavør Boliglån Ung og LOfavør Boliglån er satt ned. Hvis du allerede er kunde i SpareBank 1 Østlandet må du ta kontakt med banken for å justere renta.

Oppstartsdatoer for lønnsoppgjøret 2021

Ikke før er et kraftig forsinka lønnsoppgjør for 2020 ferdig, så gjør vi oss klar for lønnsoppgjøret 2021. De første datoene er nå på plass.

Nå kan du laste ned Fagforbundet-bakgrunner til digitale møter

Bortsett fra våre medlemmer som er ute på jobb for å holde hjulene i gang, må mange fortsatt sitte på hjemmekontor for å gjøre det samme. Også din virksomhet som tillitsvalgt foregår i større grad på digitale plattformer. Ønsker du å vise fram at du representerer Fagforbundet, kan du nå velge og laste ned forskjellige bakgrunner til ditt digitale møte fra våre nettsider.

Fire i farta: Hva bruker du Fagforbundets nettsider til?

Vi har snakka med fire opplæringsansvarlige fra forbundsregionene om hvordan de bruker nettsidene

ITUC fordømmer utnyttelse av palestinske arbeidere

International Trade Union Confederation (ITUC), som representerer 200 millioner fagorganiserte i 163 land, lanserte i april rapporten Workers’ rights in Crisis som avdekker systematisk utnyttelse av palestinske arbeidere i Israel og de folkerettsstridige bosettingene på Vestbredden. ITUC kaller arbeidsforholdene for dehumaniserende og skandaløse.

Renholder vant over kommunen i retten

Da koronapandemien stengte landet i mars fikk kvinnen en SMS om at hun ikke trengte å møte på jobb dagen etter. Kvinnen som er organisert i Fagforbundet, hadde jobbet tre år som renholdsvikar og ekstrahjelp. Nå har hun fått rettens medhold i at hun har krav på fast ansettelse.

Vi må hylle fagarbeiderne i skolen

Smitten er høy, arbeidspresset er enormt og innsatsen upåklagelig, men rosen har uteblitt for slitne fagarbeidere i skolen. – Det er på tide at vi hyller fagarbeidere i skolen sier miljøarbeider og tillitsvalgt Alexander Bommen til OSS Tillitsvalgte.

Fagforbundets leder ber Siv Jensen holde seg unna lønnsoppgjøret

Leder i Fagforbundet, Mette Nord reagerer kraftig på FRP-leder Siv Jensens uttalelser om å gi et ekstra lønnsløft kun til helsepersonell og lærere. – Lønnsoppgjør er partenes ansvar, og frontlinja er betydelig breiere enn helsepersonell og lærere, fastslår Nord.

18. mars hyller vi bussjåførene

Mange av Fagforbundets medlemmer har fått fortjent ros for sin innsats under koronapandemien. Bussjåførene er ikke noe unntak, men likevel må de trekkes fram særskilt, på denne dagen, 18. mars - Bussjåførenes dag.

«Valuing Water» – betydningen av vann

På verdens vanndag 22. mars handler det om hva vann betyr for oss mennesker, hvordan vi verdsetter vann og hvordan vi bedre kan beskytte og ta vare på denne viktigste av alle ressurser.

Søk om midler til solidaritetsarbeid

Nå kan fagforeninger og forbundsregioner søke om midler til egne solidaritetsprosjekter.

Minneord: En bauta som falt altfor tidlig

Meldingen om Hans-Christian Gabrielsens brå bortgang var et sjokk for hele landet. Aller tyngst er det nok for kona Trine og datteren Camille, samt hans nærmeste familie. Men det er også tungt for veldig, veldig mange flere.

Fagforbundet Ung med student-podcast

– Vi måtte finne på noe for studentmedlemmene våre, forteller Victoria De Oliveira, nestleder av Fagforbundet Ung. Resultatet ble en podcastserie på fem episoder.

Stor suksess med digitale frokostmøter

Flere hundre samler seg for politisk påfyll på morgenkvisten når Fagforbundet inviterer til frokostmøter.

Verneombud: Skal vi bare holde ut, eller er det noe du kan gjøre?

Starten av pandemien var preget av dugnadsånd – dette får vi til sammen. Jeg fikk høre mange historier om hvor slitsomt det var, men også mange historier om hvor godt det var når alle tok et tak sammen.

Tariffavtaler er todelte

En tariffavtale er i arbeidstvistloven definert som en avtale om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold, inngått mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening. Tariffavtalen består av en hovedavtale og en overenskomst.