Medlemmer i front for lønnsoppgjøret

- Du eier det! Du er portør, for faen! skriker regissør Anders til et Fagforbundet-medlem på filmsettet hos Red Ant i Sandvika. Hvorfor? Fagforbundet lager film til tariffoppgjøret. En film som skal få fram yrkesstoltheten og vise fram hele laget i arbeidslivet! I hovedrollene: ekte medlemmer.

Nå får ansatte på sykehus koronatillegg

Flere helseforetak har inngått avtale om koronatillegg, en kompensasjonsordning for de som jobber ekstra mye under koronakrisa. Dette gjelder for eksempel alle fire helseforetakene i Helse Vest i avtaleområde Spekter helse.

Hvorfor forsvinner helsefagarbeiderne fra sjukehusene?

I ukens direktesending på Facebook diskuterte vi oppgavedeling på sjukehusa, og hva som er årsaken til at yrkesgrupper forsvinner. Fikk du den ikke med deg, kan du se den på vår Facebook-side.

Mette Nord mener lærer- og sykepleierkrav vil øke lønnsskillene

På ti år har fagarbeiderne i kommunene fått 27.000 kroner mindre i lønnsvekst enn sykepleierne. I år mener Sykepleierforbundet at intensivsykepleiere bør få et lønnshopp på 100.000 kroner. Fagforbundet vil hindre at gapet vokser og ønsker like tillegg. – Det er ikke sånn at noen grupper har gjort seg fortjent til mye mer enn andre. Vi er avhengige av hele laget. Velferd er lagarbeid, sier Mette Nord til Klassekampen.

Fagforbundet fornøyd med nye karanteneregler

Fagforbundet er fornøyd med de nye karantenereglene fra regjeringa. De innebærer at ansatte ikke lenger må gå på jobb mens de har karantene etter arbeidstid.

Pensjonister kan jobbe i skoler og barnehager uten å tape pensjon

Skoler og barnehager trenger ekstra bemanning for å håndtere koronaepidemien. Fra 1. januar kan pensjonert personell motta en særskilt fastsatt pensjonistlønn uten at AFP eller alderspensjonen reduseres.

Lokalsamfunnskonferansen 2022

Lokalsamfunnskonferansen 2022 arrangeres digitalt 17. og 18. januar. Den belyser konsekvenser av at viktige samfunnsstrukturer og tjenester sentraliseres, og hvordan dette svekker tryggheten i lokalsamfunnene. Hva skal til for at vi også i framtida kan bo i trygge lokalsamfunn? Hva kan vi lære av den danske snuoperasjonen? I 2021 deltok over 700 påmeldte - se hele programmet og meld deg på!

Tillitsvalgtportalen legges ned

Mange av dere har brukt tillitsvalgtportalen til Fagforbundet. Verktøy som distribusjonsverktøyet og veiledernettet er flittig brukt. Nå blir portalen som vi kjenner den i dag lagt ned, samtidig som jobben med å flytte verktøy over på ny plattform fortsetter.

Ny avtale om økte koronatillegg for kommuneansatte

Fagforbundet og KS har forhandlet fram en ny avtale om økt overtidsbetaling i kommunen. Avtalen innebærer også at arbeidsgiver kan pålegge mer overtid. Bakgrunnen for avtalen er den nye runden med nedstenging, og behovet for å sikre nok bemanning og forsvarlige tjenester i en ekstra krevende koronasituasjon.

Norge trenger en varm økonomisk politikk

Fagforbundets landsstyre er bekymret for hvordan strømkrisa rammer dem som har minst i Norge og vanlige arbeidsfolk. Skyhøye strømpriser gjør at mange frykter at de ikke får pengene til å strekke til. De som har minst fra før, blir hardest rammet av strømkrisa. Det skal ikke være slik at familier i Norge skal fryse om vinteren fordi de må spare på strømmen. Norge har en solid økonomi, som nå må brukes til å sikre at folk klarer å betale strømregningene.

Stendi-saken viser at regjeringen må rydde opp i arbeidslivet

Fagforbundets landsstyre mener at Stendi-saken viser at det er behov for en storopprydding i den private velferdsbransjen, men også i andre deler av arbeidslivet.

De som rammes av koronakrisa må få mer hjelp

Den alvorlige smittesituasjonen og raske spredningen av omikron-varianten av koronaviruset, gjør det helt nødvendig å sette i verk tiltak som begrenser smitten. Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa forstår alvoret i situasjonen, noe de nye koronareglene og støttetiltakene for næringslivet viser.

– Det handler om mennesker

Kompetansesenteret i Trøndelag lever opp til betydningen av bokstavene i OSS: Omtanke, Solidaritet og Samhold. Maken til stemning og samhold skal man lete lenge etter. I det trivelige, julepyntede lokalet i Folkets hus er det mennesket som står i sentrum.

Digitale verktøy for tillitsvalgte

Fagforbundet har satt i gang et omfattende arbeid for å tilby tillitsvalgte bedre digitale verktøy. – Vi ser at mange tillitsvalgte har behov for å lettere få tak i informasjon, kunne dele dokumenter og ressurser, og kunne utveksle erfaringer og ideer, sier digitalsjef Tommy Due-Løvaas.

Stendi-seieren sett fra innsiden

Oslo, sommeren 2017: Opplæringsansvarlig i Fagforbundet Akershus, Ivar Romundstad, stikker hodet inn til kompetansesenteret og spør om noen kan være med på et møte han er på vei til, med fem omsorgsarbeidere. Rådgiver Trude Stavheim sier ja. Lite vet hun at dette skal bli en av de største og viktigste arbeidsrettssakene Norge har sett.

Den etterlengtede reformen

På nyåret skal partene i arbeidslivet starte å meisle ut en tillitsreform i offentlig sektor. – Fagforbundet har blitt hørt av den nye regjeringa. Nå må vi ikke bare peke på feil, men peke på konkrete løsninger, sier Mette Nord.

Arbeid, lønn og røde dager

Desember er høytid for så mangt, også for spørsmål om arbeidstid og betaling på helligdager. Mange lurer på hvilke regler som egentlig gjelder og hvem som bestemmer hva.

Tverrfaglig kirke - høringssvar fra Fagforbundet

Som arbeidstakerorganisasjon anerkjenner Fagforbundet at det knytter seg vesentlige problemer til dagens organisering av Den norske kirke. Det er mange små enheter med begrensede ressurser og svært varierende forutsetninger for å ivareta arbeidsgiveransvaret og virksomheten ellers på en forsvarlig måte.

Nå må ansatte i skole, barnehage og SFO få boosterdose

Fagforbundet mener det er viktigere enn noen gang at ansatte i skole, barnehage og SFO prioriteres i vaksinekøen. – Vi risikerer en ny nedstengning, og det tåler vi ikke nå, sier May-Britt Sundal, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet.

Ikke bare én, men to «Årets renholder»

I dag, på renholdernes dag, ble to fortjente vinnere tildelt prisen «Årets renholder» for 2021. Blant nesten 100 innsendte forslag stakk både Sofie Miettinen fra Viken og Marit Hetlevik fra Vestland av med den gjeve prisen.