Tips i arbeidet med kommunebudsjettet

Bjørn Kristian Rudå , rådgiver i Fagforbundet med bok om kommuneøkonomi

Bjørn Kristian Rudå , rådgiver i Fagforbundet med bok om kommuneøkonomi (Foto: Per Flakstad)

Rådgiver Bjørn Kristian Rudaa i Fagforbundet har skrevet boka "Kommuneøkonomi for tillitsvalgte og politikere". Den er et praktisk hjelpemiddel for tillitsvalgte og ledere i kommunal sektor, og er nyttig å lese for kommunepolitikere også.

04.10.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.10.2018

Hvordan sikre medbestemmelse i drøftinger om økonomi?

Drøftinger mellom ledelse og tillitsvalgte er ofte knyttet til økonomiske forhold som budsjettprosess eller ved omstillinger. Årsbudsjettet kan få konsekvenser for arbeidsmiljø og sysselsetting. Derfor bør tillitsvalgte fremme sine synspunkter tidligst mulig.
Når det gjelder lov- og avtalebestemte drøftinger om bruk av bemanningsbyråer og midlertidige ansettelser, er innsyn i regnskapstall viktig for tillitsvalgte. Hvis utgifter til midlertidige vikariater er høye, i forhold til størrelsen på fast lønn, er det all grunn for tillitsvalgte å stille kritiske spørsmål til ressursbruken. Innsyn i regnskapet er også nyttig for å avklare om budsjettvedtak faktisk følges opp.
Ansatte-valgte styremedlemmer i kommunale, statlige eller private selskap, har i større grad enn tillitsvalgte en hånd på rattet i budsjettprosesser, siden de er med på å vedta årsbudsjett.

Fase 1: Nytt årsbudsjett – dialog med medlemmer og lokal ledelse

Ha en tett dialog med din lokale ledelse som har budsjettansvar. Før drøftingene er det nyttig å ha dialog med medlemmene om hva som er utfordringer i driften. Det kan være HMS-tiltak, økte bemanningsbehov, bruk av bemanningsbyråer med mer. Som tillitsvalgt kan du ofte mer om driften enn ledelsen i virksomheten.

Fase 2: Utarbeiding av nytt årsbudsjett – dialog med politikere og styremedlemmer

Om du som tillitsvalgt ikke opplever å vinne gjennom med dine synspunkter i drøftinger med administrativ ledelse, kan du kontakte kommunepolitikerne og styremedlemmer i virksomheten. Det fagligpolitiske samarbeidet er viktig og relevant.

Fase 3: Gjennomføring av vedtatt budsjett

Når et budsjett er vedtatt bør du orientere medlemmene. Det kan bidra til at flere synspunkter og spørsmål om gjennomføring av budsjettet, tiltak og liknende, kommer opp. Om vedtak i budsjettet faktisk blir fulgt opp, kan være en krevende utfordring for tillitsvalgte å følge opp.

• Innhent nødvendig råd fra kompetansesentra om problemstillinger knyttet til drøftinger, også om økonomiske spørsmål.
• Diskuter budsjettprosessen og eventuelt innsyn i regnskap med styret i fagforeninga. Det vil styrke styrets kunnskap om driftsutfordringene ved virksomhetene i de ulike tariffområder. Fagforeninga kan også få bistand fra forbundsregionen knyttet til skolering, politisk påvirkning med mer.
• Øk dine kunnskaper om økonomi for tillitsvalgte. Det er skrevet to bøker om temaet – en for kommunal sektor, Kommuneøkonomi for tillitsvalgte og politikere og en for statlig sektor, Statlig økonomi for tillitsvalgt. Den omhandler også Spekter-området deriblant helseforetakene - samt ny offentlig tjenestepensjon og nytt regelverk om offentlig anskaffelser.

Se mer om boka hos Gyldendal forlag