Enighet i lønnsoppgjøret for brukerstyrte assistenter (BPA)

F.v: Karianne Hansen Heien, Arne Løseth, Therese Løvseth, Tanja Furberg Oseth, Ann Kristin Hartvigsen, Britt Øyen (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Det er enighet mellom Fagforbundet og Virke i lønnsoppgjøret for brukerstyrte assistenter, BPA.

22.05.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.05.2024

Det blir et generelt tillegg på 22 425 kroner, gjeldende fra 01.04.2024 i år. Det utgjør en økning per time på 11,50 kroner for 37,5 timers uke og 12,15 kroner for 35,5 timers uke.  Minstelønnssatsen økes tilsvarende til 402 441  kroner. Det utgjør 206,38  i timelønn for 37,5 timers uke og 218,01 kroner i timelønn for 35,5 timers uke.

Kort om oppgjøret

• Generelt tillegg på 22 425 til alle
  • Økt minstelønnssats til 402 441 kroner

Ny ansiennitetsstige

Tidligere har ikke brukerstyrte assistenter hatt en sikret ansiennitetsstige i Landsoverenskomsten for BPA. Nå innføres dette på området fra 01.09.2024.

– En ansiennitetsstige belønner de trygge og stabile ansatte, sier forhandlingsleder Karianne Hansen Heien. – Tidligere har det ikke vært noe tariffsikring i lønn om du har 1 eller 20 års erfaring i jobben. Nå får de som sitter på viktig erfaring sikret betalt for det, sier hun.

Det skal nedsettes et partssammensatt utvalg som skal jobbe med arbeidstid.

Oppgjøret er på linje med frontfaget. Nå skal resultatet ut på uravstemning til medlemmene.

Her finner du tariffsidene med protokoll til brukerstyrte personlige assistenter og funksjonsassistenter i Virke