Hovedoppgjøret 2022
Det gis et generelt tillegg for alle på 4 kroner, gjeldende fra 1. april 2022.
Det gis et normallønnstillegg på 4,50 kroner, gjeldende fra 1. juli 2022.
Fagbrevstillegget økes med 3 kroner, gjeldende fra 1. april 2022.
Det er også satt av 4,50 kroner i tillegg til det generelle tillegg som kommer i mellomoppgjøret neste år, gjeldene fra 1. april 2023. Gjennomsnittlig lønnsøkning i år blir på 21.500 kroner.
Nye minstelønnssatser heves med:
- Renholdere 15 kroner, pluss 3 kroner for fagbrev
- Mekanikere og hjelpearbeidere 7 kroner, pluss 3 kroner for fagbrev
- Turbil 20 kroner, pluss 3 kroner for fagbrev
Øvrige bestemmelser
- Ved forsinkelser, slår overtida inn etter fire minutter. Tidligere måtte forsinkelsen være på mer enn i ti minutter for at det kunne regnes som overtid. Virkningsdato 1. oktober 2022.
- Partene har blitt enige om hva som skal være med i en sikkerhetssjekk. Sikkerhetssjekken skal være en del av den ordinære arbeidstida.
Fagforbundets forhandlingsdelegasjon har forhandlet sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forhandlingsmotpart er NHO Transport og Spekter/Vy.
Resultat uravstemning bussbransjeavtalene og funksjonæravtalen for Fagforbundets medlemmer:
Bussbransjeavtalen Spekter: Ja 50,54 prosent. Nei 48,01 prosent.
Bussbransjeavtalen NHO: Ja 50,00 prosent. Nei 48,32 prosent.
Funksjonæravtalen: Ja 64,71 prosent. Nei 29,41 prosent.Mellomoppgjøret 2021
Mellomoppgjøret 2021
Ramme for oppgjøret: 2,7 prosent per 1. april.
Generelt tillegg: 2,25 kr pr time, dvs. 4 387,- kroner i året.
Lavlønnstillegg: 1 kr pr time, dvs. 1 950,- kroner i året.
Oppgjøret omfatter rundt 180 000 medlemmer i LO-/NHO-bedrifter, samt Bussbransjeavtalen i Spekter-området.
Se flere detajer om oppgjøret i Riksmeklerens møtebok for Spekter overenskomstområde 5, Vy Byss