Hovedoppgjøret 2024
Forhandlingene for bussbransjen er over.
Dette er resultatet
- Generelt tillegg på 11 kroner med virkning fra 1. april - tilsvarer heving av årslønn på kr. 21 450,-
- Minstelønnssatsene (verkstedsarbeidere, hjelpearbeidere, renholdere) heves også tilsvarende det generelle tillegget
- Reguleringsbestemmelse for neste år på 4,50 kroner i tillegg til det sentrale tillegget i oppgjøret (virkning fra 1. april 2025)
- Nattillegg på 40 prosent mellom kl. 0130-0430 (fra 15.05.24)
- Delt skift: pauser mellom 31 til 59 minutter blir kompensert som vanlig arbeidstid (fra 01.10.24)
- Tilleggene for ekspressbuss sidestilles med rutebuss (fra 15.05.24)
- Matpengesatsen økes til kr 107
- Partene vil utrede en etter- og videreutdanningsreform
Mer om årets oppgjør for bussbransjen
Last ned tariffplakat og heng opp på arbeidsplassen din!
Oppgjøret 2024 er et hovedoppgjør, hvor både lønn og andre rettigheter forhandles.
Mellomoppgjøret 2023
Det endelige resultatet ble 13 kroner timen for bussjåfører, noe som utgjør 25.350 kroner i full stilling.
De som er på funksjonæravtalen får det generelle Spekter-tillegget samt eventuelt lavtlønnstillegg, og skal forhandle lokalt senere.
– Dette er et meget godt oppgjør, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet. – Dette er en bransje som fortjener anerkjennelse, også i form av økt lønn, sier han.
Mellomoppgjøret 2021
Ramme for oppgjøret: 2,7 prosent per 1. april.
Generelt tillegg: 2,25 kr pr time, dvs. 4 387,- kroner i året.
Lavlønnstillegg: 1 kr pr time, dvs. 1 950,- kroner i året.
Oppgjøret omfatter rundt 180 000 medlemmer i LO-/NHO-bedrifter, samt Bussbransjeavtalen i Spekter-området.
Se flere detajer om oppgjøret i Riksmeklerens møtebok for Spekter overenskomstområde 5, Vy Byss