Nettstedet er under oppgradering og kan derfor i perioder være ustabilt eller mangle innhold.

Fare for streik ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter

Det kan bli streik ved rehabiliteringssenteret i Fjaler i Vestland fra 19. mai. Fagforbundet har tatt ut sju ansatte i første fase.

Frontfagsmodellen enkelt forklart!

Vi er midt i årets lønnsoppgjør, og den berykta frontfagsmodellen blir diskutert heftig. Hva er egentlig frontfagsmodellen? Hvordan fungerer den? Og hvorfor er den så bra? Dette og mer får du vite førstkommende torsdag på Fagforbundets frokostmøte.

Varsler streikeuttak for 4200 i staten

Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Riksmekleren har i dag mottatt et såkalt områdevarsel fra LO Stat. Cirka 4200 medlemmer vil bli tatt ut i streik den 27. mai hvis ikke meklingen fører fram.

Forhandlingene i sykehusoppgjøret utsatt

Forhandlingene i Spekter helse (A2-del) utsettes. Det ble klart etter møte mellom Fagforbundet og Spekter i dag. Trolig blir det forhandlingsstart i begynnelsen av juni.

Et uvanlig mellomoppgjør - med fare for streik

Fagforbundet og andre forbund gjør seg klare til mulig streik. Det er helt uvanlig fordi tariffavtalene i utgangspunktet gjelder for to år om gangen, fra hovedoppgjør til hovedoppgjør.

Brudd i forhandlingene i kommuneoppgjøret

Avstanden mellom partene i kommuneoppgjøret ble for stor, og forhandlingene endte med brudd. Oppgjøret går nå til mekling og dermed er det fare for streik i Kommune-Norge.

Brudd i statsoppgjøret

LO Stat brøt 29. april forhandlingene med staten i årets mellomoppgjør. Riksmekleren får nå oppgaven med å hindre streik i statlig sektor.

I mål med ny særavtale for brann- og redningstjenesten

Den 21. april ble forhandlingene om SFS 2404 Brann- og redningstjenesten ferdigstilt, etter utsettelser grunnet koronasituasjonen.

4.388 kroner i sentrale tillegg i Spekter-oppgjøret

Årets sentrale forhandlinger i Spekter gikk i havn i god tid før mørket senket seg. For Fagforbundets medlemmer i Vy Buss tillegget allerede avtalt gjennom meklingen på Bussbransjeavtalen. Lønnstillegg for helseforetak og sykehus blir forhandlet for seg - disse forhandlingene (Spekter Helse A2) starter 10. mai.

Enighet med Virke om mellomoppgjøret

Fagforbundet og Virke har forhandlet ferdig mellomoppgjøret for frisører, boligbyggelag, brukerstyrte personlige assistenter, kinoansatte og apotekansatte.

Unngikk storstreik: LO utjevner forskjellene

Det blir ikke streik mellom LO og NHO. - LO tar ansvar og sikrer god lønnsvekst for de lavest lønte, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Mekling i NHO-oppgjeret startar 9. april

Fristen for meklinga i NHO-oppgjeret gjekk ut ved midnatt. LO og NHO held no fram på overtid. Arbeidstakarene skal gå på jobb som vanleg så lenge meklinga ikkje er over. Det kjem meir info så snart det føreligg.

Brudd i forhandlingene mellom LO og NHO

- NHO viser ingen vilje til å komme fram til et forhandlingsresultat. Det er helt uakseptabelt at våre medlemmer skal få mindre å rutte med, sier Mette Nord.

Tarifforhandlingene mellom LO og NHO i gang - SISTE: Brudd i forhandlingene

Mange fortjener et løft i år: – Denne pandemien har vist verdien av innsatsen til en lang rekke yrkesgrupper, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik da forhandlingene startet 24. mars. Dagen etter ble det brudd og oppgjøret går nå til mekling.

Fagforbundets leder ber Siv Jensen holde seg unna lønnsoppgjøret

Leder i Fagforbundet, Mette Nord reagerer kraftig på FRP-leder Siv Jensens uttalelser om å gi et ekstra lønnsløft kun til helsepersonell og lærere. – Lønnsoppgjør er partenes ansvar, og frontlinja er betydelig breiere enn helsepersonell og lærere, fastslår Nord.

– Kan ikke tro at det har gått et helt år

– En evighet som allikevel oppleves som et hurtigtog. Slik beskriver Fagforbundets leder, Mette Nord, det siste året. 12. mars 2020 stengte Norge ned samfunnet. Men mange ting måtte likevel gå sin gang, om enn i andre former. Også for tillitsvalgte.

Medlemmene sa ja i NHO 481

Uravstemninga blant ansatte i private helseinstitusjoner er over og med et ja-flertall så er en ny tariffavtale på plass. - Vi fikk et historisk resultat og vi er glad for at medlemmene synes det samme, sier AU-medlem i Fagforbundet, Anne Green Nilsen.

En rekke særavtaler i KA er revidert

-Nå har vi nettopp reforhandlet seks sentrale særavtaler som berører TeoLOgenes medlemmer, forteller lederen i Fagforbundet TeoLOgene Thore Wiig Andersen.

Sluttstrek for historisk langt hovedoppgjør

Så var det over. Tariffåret 2020. Det varte lenge. Helt fram til 19. februar året etter. Det var året da streikeluer ble like viktige som streikevester, store streikemarkeringer ble til små og spredte markeringer - og gode streikeklemmer ble til digitale skjermklemmer.

Streiken i private helsetilbud er over

Det ble enighet i meklinga mellom NHO og Fagforbundet fredag kveld. Streiken, som varte i 30 dager, er dermed over.