Samling for arbeidsmiljø og kontorløsninger

Roger Kristensen, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Oslo. legger frem foreløpige funn fra medlemsundersøkelse om kontorløsninger (Foto: Fagforbundet Oslo)

Arbeidsmiljøfunn fra kontorlivet ble presentert for hovedverneombudene.

02.05.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.05.2024

Kontormiljøet er i endring. Det krever nye måter å sikre arbeidsmiljøet og de ansattes rettigheter. Fagforbundet Oslo har gjort en medlemsundersøkelse om kontorløsninger og hjemmekontor. Den ble presentert på fagdag for alle hovedverneombudene i Oslo kommune i regi av det sentrale hovedverneombudet i Oslo kommune den 17. april. Leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon Oslo, Roger Kristensen, har gjort undersøkelsen og var den som fortale om funnene.

Hjemmekontor er populært og svært vanlig

- Undersøkelsen viser at hjemmekontor er populært og svært vanlig. 82 prosent av respondentene forteller at de har en ordning for hjemmekontor, og 83 prosent benytter seg av denne ordningen. Nesten halvparten - 45 prosent - jobber en til to dager i uka på hjemmekontor, sier Roger Kristensen.

- I dag er det en forholdsvis jevn tredeling mellom cellekontorer, åpent landskap og aktivitetsbasert landskap. I åpne landskap sitter 40 prosent av medlemmene i mellomstore landskap, med fem til ti ansatte per område. I aktivitetsbaserte landskap har om trent en tredjedel mellom 75 og 90 prosent dekning av vanlige kontorplasser, og tredjedel har mellom 60 og 75 prosent dekning, opplyser han.

Flere utfordringer med hjemmekontor

- Det kan virke som om arbeidsgiver satser på at folk ønsker å jobbe hjemmefra, slik at hen kan kutte i antall kontorplasser. Av de spurte, som kjente til at det var vedtatt en endring, svarte 68 prosent at det er bestemt en løsning som betyr en underdekning av vanlige kontorplasser i forhold til antall ansatte, forteller Roger Kristiansen

- Forskning viser også at vi er mer produktive, og deler faglig kunnskap i større grad, i et kontorlandskap med cellekontorer, enn åpne landskap og aktivitetsbaserte kontorlandskap. I tillegg er det vanskelig å bygge et godt arbeidsmiljø når en stor del av de ansatte sitter på hjemmekontor. Det er også vanskeligere å skille mellom arbeidstid og fritid med hjemmekontor og når man har med mobiltelefon og bærbar PC overalt. Det var det flere av hovedverneombudene som pekte under samlingen, legger han til.

Hjemmekontor kan bli en økonomisk belasting

- Etter min mening er den største utfordringen knyttet til hjemmekontor i dag er om yrkesskadeforsikringen vil dekke deg dersom du skader deg. Bare 59 prosent har en skriftlig avtale med arbeidsgiver om hjemmekontor og hele 72 prosent er usikre på om yrkesskadeforsikringen gjelder på hjemmekontoret. Det er en stor økonomisk utfordring for den ansatte. Det er ikke sikkert at en domstol vil kreve en skriftlig avtale for at yrkesskadeforsikringen vil gjelde, men loven krever det. Hvis det reises tvil om behovet for hjemmekontor, vil en skriftlig avtale med arbeidsgiver kunne dokumentere det behovet. Mitt råd til alle medlemmer er å få hjemmekontorordningen på papiret, oppfordrer yrkesseksjonslederen.

Ønsker forskning på hva som fungerer best

- Personlig mener jeg ikke at vi skal bygge om kontorlokalene til cellekontorer igjen, men arbeidsgiver har et tilretteleggingsansvar gjennom arbeidsmiljøloven. Kanskje ligger den beste løsningen et sted i skjæringspunktet mellom cellekontorer, åpent landskap og aktivitetsbasert landskap. Det viktige er at arbeidstakere er forskjellig, med ulike behov, og at det er det ingen av løsningene som fullt ut tar hensyn til. Det bør derfor gjennomføres konkret forskning på dette, avslutter Roger Kristensen.

Om undersøkelsen

Medlemsundersøkelsen ble gjennomført i februar. Den ble sendt til 3443 yrkesaktive medlemmer innenfor yrkesseksjon kontor og administrasjon. Vi stilte spørsmål om dagens kontorutforming medlemmene arbeider i, om det er vedtatt en endring og hva slags endring som eventuelt skulle skje. Vi stilte også spørsmål om det er ordning for hjemmekontor der de jobber og om de benytter seg av den, hvor ofte jobber de på hjemmekontor, hvordan arbeidsgiver tilrettelegger for arbeid på hjemmekontor og om de vet om yrkesskadeforsikringen gjelder på hjemmekontoret. Rapporten er ennå ikke helt ferdig. Det er et mål om å ferdigstille arbeidet med rapporten i løpet av mai, og kommer til å bruke funnene i det videre yrkesseksjonsarbeidet