Mange gode vedtak på årets Kirkemøte (KM). Leders kommentar til saker som har vært tatt opp med delegater og til enkelte vedtak.

Leder Thore Wiig Andersen KM24

Leder Thore Wiig Andersen KM24 (Foto: Fagforbundet teoLOgene)

Leder Thore Wiig Andersen har vært tilstede for Fagforbundet teoLOgene under årets KM. Wiig Andersen holdt bla innlegg under samtale med kirkerådsdirektør, der tema var framtidsutfordringer for Dnk.

13.04.2024 av Fagforbundet teoLOgene
Sist oppdatert: 13.04.2024

Her fremhevet leder i Fagforbundet teoLOgene viktigheten av klart fokus og betoning på kompetanse og faglighet, bla i ansettelsesprosesser fremover. Dette er viktig for et godt omdømme av Dnk som arbeidsplass og derfor bedret rekruttering fremover til prestetjenesten. Også et bra arbeidsmiljø ble betont som viktig for  rekruttering i innlegget.

Wiig Andersen hadde også kort prat med ny kirkerådsleder og det har også vært samtaler med bla nye medlemmer i Kirkerådet. I disse samtalene ble det påpekt  at noen av de viktigste ledelsesoppgavene fremover for kirkens nasjonale ledelse,bør være å sikre god rekruttering til kirkelige profesjonsstilinger lokalt og at førstelinjetjenesten nå må prioriteres først.  Fagforbundet teoLOgene mener da at økonomien til disse lokale kirkelige profesjonstillinger må styrkes betydelig. Nå skjæres det dessverre ned prestestillinger som går direkte ut over tjenestetilbudet til folk i hele landet. Fagforbundet teoLOgene har vært tydelige på at det nye Kirkerådet er nødt til å prioritere dette klart fremover. Derfor er  vi positive til de signalene ny kirkerådsleder har gitt på dette til media.

Wiig Andersen har ellers hatt mange samtaler med KM delegater og medlemmer i komiteer knyttet til foreningenes synspunkter på en rekke saker:

Når det gjelder sak KM 7/24 Organisasjonsutvikling - folkevalde, soknerådet og bispedømerådet  vedtok KM følgende formulering :

" prestar som arbeider i soknet, blir forplikta på dei planane og prioriteringane som soknerådet fastset, på lik line med dei tilsette som har soknet som arbeidsgivar."

Wiig Andersen påpekte til delegater at hvis prestetjenesten skal underrettes virksomhetsplaner for soknerådene, som kan forsvares, må det gjøres i en særdeles bevissthet om at det ikke truer og tilslører nettopp dette; prestetjenestens selvstendighet ovenfor menighet og øvrig stab i alle saker som har betydning for forkynnelse av evangeliet og forvaltning av sakramentene. Vi er redd KM vedtaket kan mistolkes i enkelte råd og at det potensielt kan i alle fall utfordre presters frihet på disse områdene, hvis enkelte tolker vedtaket for langt. Fagforbundet teoLOgene har fått mange bekymringer for medlemmer på dette.

Fagforbundet teoLOgene er ikke fornøyd med vedtaket i saken, siden det ikke presiserer dette tydelig nok. Foreningen kommer til å følge nøye opp  at tjenesteordningen for menighetsprester ivaretar disse anliggende fremover.

I sak 13/24 Tilskuddsforvaltning for Den norske kirke er vi glad for at KM vedtok at det skal settes av ekstra lønnstilskudd for fellesråd som tilsetter medarbeidere som oppfyller kvalifikasjonskravene  i tjenesteordningene. Et samlet styrket fagmiljø i lokalkirken er helt nødvendig for attraktive arbeidsplasser for profesjonsutøvere, og har positive ringvirkninger for rekrutteringen til menighetspreststillinger. Kompetente fagfolk tiltrekker seg kompetente fagfolk.

I sak 10/24 Organisasjonsutvikling – strategi for fellesløsninger har Fagforbundet teoLOgene stillt seg positiv til fellesløsninger, for å sikre like ansattevilkår i hele Dnk. Det er for mange ulike løsninger som skaper ulike arbeidsbetingelser for ansatte i Dnk i dag.  Vi tror også slike løsninger kan bidra til økonomisk innsparing. Vi er glad for at fagforeningene er hørt på medvirkning på dette på alle nivåer i Dnk.

Til slutt er vi glad for at KM har vedtatt en handlingsplan i saken 12/24 Sannhet og forsoning  som vektlegger utdanning og kompetanseutvikling for kirkelig ansatte, med vekt på språk- og kulturkompetanse. Endelig har en vektlagt  rekruttering til kirkelig utdanning av personer med samisk,kvensk/norskfinsk og skogfinsk bakgrunn, og  ser på hvordan kirkelig utdanning kan gjøres relevant for personer med slik bakgrunn.Dette er i tråd med viktige anliggender i handlingsplanen til Fagforbundet teoLOgene.

For kommentarer til Kirkemøtets vedtak kontakt leder@teologene.no eller tlf.97692250