Innledning

12.04.2024
Sist oppdatert: 24.04.2024

Hovedregelen er at alle ansatte er dekket av yrkesskadeforsikring når de er på jobb. Alle arbeidsgivere i Norge må tegne forsikring for sine ansatte. Likevel opplever vi ofte at krav om godkjenning av yrkesskade blir avslått, og at tilsynelatende like saker får forskjellige utfall. Hvorfor er det slik, og hvordan forholder vi oss til det? Forhåpentligvis kan denne veilederen hjelpe deg.

Veilederen er hovedsakelig ment for ansatte som skader seg på jobb eller søker mer kunnskap om yrkesskadereglene og tillitsvalgte som bistår medlemmer som har skadet seg på jobb. Målet vårt er at flere av de som rammes får godkjent yrkesskade eller yrkessykdom. Dette kan oppnås ved

• økt bevissthet om yrkesskader og -sykdom i brann- og redningsvesenet
  • at medlemmer får bedre kunnskap slik at de kan ivareta sakene sine bedre
  • at tillitsvalgte blir bedre rustet til å fange opp det medlemmet trenger hjelp med

Veilederen har to hoveddeler:

I del 1 har vi samlet oversikten over hva yrkesskader og yrkessykdommer er, forutsetninger for godkjenning, hvilke lover og regler som finnes og hva det innebærer å få en skade eller sykdom godkjent som yrkesskade.

I del 2 beskriver vi prosessene for ansatte og tillitsvalgtes som skal håndtere en yrkesskadesak og hvilke krav som stilles til den enkelte og til arbeidsgiver.

Ved første øyekast ser yrkesskadereglene dekkende ut når man går gjennom oversikten i del 1, men det er dessverre ikke så enkelt. Når vi går gjennom oppfølgingen av en yrkesskadesak i del 2 beskriver vi hvordan regelverket fungerer i praksis og hvilke fallgruver man må unngå.

Under kapittelet «Jeg er ansatt, og har blitt skadet på jobb – hva gjør jeg?» konsentrerer vi oss om hvordan du bør dokumentere skaden, mens mer informasjon om gangen i prosessen kommer i en egen oversikt bakerst i veilederen. Prosessen er også beskrevet i kapittelet «Jeg er tillitsvalgt, og et medlem har blitt skadet på jobb – hva gjør jeg?». Du som tillitsvalgt finner tips til hvordan du følger opp medlemmet og hvordan du fungerer som bindeledd mellom medlemmet og Fagforbundet. Vi skriver at tillitsvalgte kan søke bistand fra hovedtillitsvalgt og/eller kompetansesenter. Det er fordi brann- og redningsvesen rundt om i landet er ulikt organisert, og det varierer om tillitsvalgte melder sakene videre til hovedtillitsvalgt eller kompetansesenteret.